Päiväkotihenkilökunnan tukeminen ympäristökasvatuksessa : Tarkastelussa Ympäristökoulu Polun viljelykurssi varhaiskasvattajille
Rissanen, Marika; Salminen, Mari (2019)
Rissanen, Marika
Salminen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067823
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli varhaiskasvattajien tukeminen lasten ympäristökasvatuksessa. Laadukkaan ympäristökasvatuksen toteuttaminen varhaiskasvatuksessa vaatii varhaiskasvatuksen henkilöstöltä ympäristökasvatuksellista osaamista sekä myönteistä asennoitumista ympäristökasvatukseen. Opinnäytetyömme yhtenä päämääränä oli lisätä tietoisuutta ympäristökasvatuksen tärkeydestä ja erilaisista tavoista, joilla ympäristökasvatusta voidaan varhaiskasvatuksessa helpommin toteuttaa. Opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä ympäristökoulutusta tarjoavan Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polun kanssa. Työmme keskiössä oli Ympäristökoulu Polun kehittämä Pienet Viherpeukalot -viljelykurssi varhaiskasvattajille, jonka tarkoituksena on tarjota välineitä ympäristökasvatuksen toteuttamiseen päiväkodeissa.
Työmme teoreettinen pohja muodostui ympäristökasvatuksen teoriamalleista sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, josta nostimme esiin erityisesti laaja-alaisen osaamisen osa-alueet sekä oppimisen alueet. Laadullisena tutkimuksena toteutettavan opinnäytetyömme tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä sekä teemahaastatteluja. Opinnäytetyömme aineisto muodostui Pienet Viherpeukalot -kurssin materiaalista, kyselyn tuloksista, haastatteluaineistosta sekä viljelykurssin palauteyhteenvedosta. Selvitimme varhaiskasvattajien mielipiteitä kurssin sisällöstä ja käytännön toimivuudesta ja peilasimme kurssin sisältöä ympäristökasvatuksen teoriamalleihin sekä varhaiskasvatusta ohjaaviin oppimisen tavoitteisiin. Näihin perustuen pohdimme myös kurssin kehittämistä.
Viljelykurssin palautteessa oltiin kurssin rakenteeseen ja sisältöön suurimmilta osin tyytyväisiä. Analyysimme mukaan viljelykurssin materiaaleissa tarjottiin useita tehtäviä, jotka toteuttivat ympäristökasvatuksen teoriamalleissa esitettyjä tavoitteita ja vastasivat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa vaadittavia laaja-alaisen osaamisen alueita ja oppimisen alueita.
Tuloksemme kertovat, että Pienet Viherpeukalot -kurssin avulla voidaan tukea lasten ympäristökasvatuksen lisäksi laajemmin myös muita Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainittavia varhaiskasvatuksen tavoitteita. Pienet Viherpeukalot -kurssin palaute kerättiin suhteellisen pienellä otannalla, mikä vähentää tutkimustuloksien luotettavuutta. Kehittämisideoissa esitämme, että kurssin tehtäviä ryhmiteltäisiin tuomalla esille myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitut tavoitteet ja nostamme erikseen esiin muutamia tavoitteita ja niihin liittyviä toimintaehdotuksia.
Työmme teoreettinen pohja muodostui ympäristökasvatuksen teoriamalleista sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, josta nostimme esiin erityisesti laaja-alaisen osaamisen osa-alueet sekä oppimisen alueet. Laadullisena tutkimuksena toteutettavan opinnäytetyömme tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä sekä teemahaastatteluja. Opinnäytetyömme aineisto muodostui Pienet Viherpeukalot -kurssin materiaalista, kyselyn tuloksista, haastatteluaineistosta sekä viljelykurssin palauteyhteenvedosta. Selvitimme varhaiskasvattajien mielipiteitä kurssin sisällöstä ja käytännön toimivuudesta ja peilasimme kurssin sisältöä ympäristökasvatuksen teoriamalleihin sekä varhaiskasvatusta ohjaaviin oppimisen tavoitteisiin. Näihin perustuen pohdimme myös kurssin kehittämistä.
Viljelykurssin palautteessa oltiin kurssin rakenteeseen ja sisältöön suurimmilta osin tyytyväisiä. Analyysimme mukaan viljelykurssin materiaaleissa tarjottiin useita tehtäviä, jotka toteuttivat ympäristökasvatuksen teoriamalleissa esitettyjä tavoitteita ja vastasivat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa vaadittavia laaja-alaisen osaamisen alueita ja oppimisen alueita.
Tuloksemme kertovat, että Pienet Viherpeukalot -kurssin avulla voidaan tukea lasten ympäristökasvatuksen lisäksi laajemmin myös muita Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainittavia varhaiskasvatuksen tavoitteita. Pienet Viherpeukalot -kurssin palaute kerättiin suhteellisen pienellä otannalla, mikä vähentää tutkimustuloksien luotettavuutta. Kehittämisideoissa esitämme, että kurssin tehtäviä ryhmiteltäisiin tuomalla esille myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitut tavoitteet ja nostamme erikseen esiin muutamia tavoitteita ja niihin liittyviä toimintaehdotuksia.