Musikaalikonsertti Me Noidat : Bechdelin testi musikaaleissa
Pihlajaoja, Maija (2019)
Pihlajaoja, Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067821
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan sarjakuvataiteilijan Alison Bechdelin kehittämästä leikkimielisestä testistä, joka on alunperin tarkoitettu elokuvien arvioimiseen. Bechdelin testi on saanut alkunsa feministisestä sarjakuvasta Dykes to Watch Out For. Työssä sovellettiin Bechdelin testiä musikaaleihin. Tarkoitus on tutkia musikaaleja uudesta, leikkimielisestä ja kantaaottavasta kulmasta.Testi sisältää kolme ehtoa, jotka musikaalin täytyy täyttää:
1. musikaalissa täytyy olla kaksi naista, joilla on roolinimet
2. heidän täytyy keskustella toistensa kanssa
3. jostain muusta kuin miesoletetuista.
Osana opinnäytetyötä tehtiin musiikkiteatterikonsertti Me Noidat, joka käsitteli naisten näkyvyyttä musiikkiteatterissa. Me Noidat esitettiin 11. helmikuuta 2019 Tampereella Puistotornin Duunarissa ja 13. helmikuuta 2019 Helsingin Kellarite-atterilla. Konserttia varten tutkin mahdollisimman monta musikaalia Bechdelin testin avulla. Jos musikaalista ei löytynyt taltiointia, luin musikaalin synopsin, katsoin lyhyitä tallenteita tai luin roolien nimet ja niiden esittäjät. Näiden tietojen perusteella rakennettiin mielikuva Me noidat –konsertin naisrooleista.
Teokset, jotka on kirjoitettu 2000-luvun puolella, täyttivät helpommin Bechdelin testin ehdot kuin teokset, jotka on kirjoitettu ennen 2000-lukua. Monet hienot teokset, jotka käsittelivät esimerkiksi ihmisen moninaisuutta ja erilaisuutta, jäivät Me noidat –konsertin ulkopuolelle, koska musikaali ei täyttänyt Bechdelin testin kriteerejä. Bechdelin testi ei ole täydellinen testi, eikä sitä kuulu ottaa liian vakavasti. Bechdelin testin tärkein tehtävä on selvittää naiskuvan monimuotoisuutta eikä käsikirjoituksen nerokkuutta.
1. musikaalissa täytyy olla kaksi naista, joilla on roolinimet
2. heidän täytyy keskustella toistensa kanssa
3. jostain muusta kuin miesoletetuista.
Osana opinnäytetyötä tehtiin musiikkiteatterikonsertti Me Noidat, joka käsitteli naisten näkyvyyttä musiikkiteatterissa. Me Noidat esitettiin 11. helmikuuta 2019 Tampereella Puistotornin Duunarissa ja 13. helmikuuta 2019 Helsingin Kellarite-atterilla. Konserttia varten tutkin mahdollisimman monta musikaalia Bechdelin testin avulla. Jos musikaalista ei löytynyt taltiointia, luin musikaalin synopsin, katsoin lyhyitä tallenteita tai luin roolien nimet ja niiden esittäjät. Näiden tietojen perusteella rakennettiin mielikuva Me noidat –konsertin naisrooleista.
Teokset, jotka on kirjoitettu 2000-luvun puolella, täyttivät helpommin Bechdelin testin ehdot kuin teokset, jotka on kirjoitettu ennen 2000-lukua. Monet hienot teokset, jotka käsittelivät esimerkiksi ihmisen moninaisuutta ja erilaisuutta, jäivät Me noidat –konsertin ulkopuolelle, koska musikaali ei täyttänyt Bechdelin testin kriteerejä. Bechdelin testi ei ole täydellinen testi, eikä sitä kuulu ottaa liian vakavasti. Bechdelin testin tärkein tehtävä on selvittää naiskuvan monimuotoisuutta eikä käsikirjoituksen nerokkuutta.