Oppimispeli verituotteista immunohematologian opintojaksolle
Kangasperko, Laura (2019)
Kangasperko, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067818
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia oppimispeli verituotteista ammattikorkeakoulussa opiskeleville bioanalytiikan opiskelijoille. Peli laadittiin täydentämään immunohematologian opintojakson opintoja ja tuomaan vaihtelevuutta perinteisiin opetusmenetelmiin digitaalisessa muodossa. Tavoitteena oli tehdä helppokäyttöinen, käytännöllinen ja innostava peli, jota opiskelijat voivat hyödyntää opinnoissaan. Pelin tavoitteena oli, että opiskelija osaa pelin pelattuaan selittää millainen on laadukas verivalmiste, mitkä tekijät vaikuttavat laadukkaan verivalmisteen valmistukseen ja ylläpitoon sekä tunnistaa myös laajemmin verivalmistehuoltoon liittyviä työvaiheita ja lainsäädäntöä. Työn toimeksiantajana toimi Metropolia ammattikorkeakoulu ja oppimispeli tuli osaksi kuuden eri ammattikorkeakoulun yhteistä Biodigi-hanketta.
Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti oppimista ja oppimistyylejä, pelien käyttöä opetuksessa ja siihen liittyviä tutkimuksia sekä oppimispelin rakennetta ja ominaisuuksia. Lisäksi teoriassa käsitellään immunohematologian opintoja sekä kerrotaan verensiirtotoiminnasta, veriryhmäjärjestelmistä, verivalmisteista ja niiden käytöstä sekä verivalmisteiden laatuun vaikuttavista tekijöistä. Kerätyn teoriatiedon pohjalta laadittiin oppimispeli toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Kyseessä oli kehittämistyö, jonka lähestymistapa oli konstruktiivinen. Tällöin luotiin siis konkreettinen tuotos eli oppimispeli. Parhaiten käytettyjä menetelmiä tiedonhaussa kuvasivat dokumenttianalyysi sekä kirjallisuuskatsaus.
Oppimispeli tehtiin Fyrebox -nimisen ilmaisen pelintekoalustan avulla. Pelissä esitetään kysymyksiä verituotteista, joihin löytyy neljä eri vastausvaihtoehtoa. Lisäksi jokaisen vastatun kysymyksen perässä on lisäkommentti antamassa lisätietoa aiheesta. Kysymyksiä on yhteensä 46 kappaletta. Oppimispeli on tyyliltään harjaannuttamispeli eli peliä voi halutessaan pelata niin monta kertaa, että kaikki vastaukset menevät oikein ja opiskelija kokee oppineensa pelin sisällöstä opittavat asiat. Pelissä korostuu erityisesti visuaalinen ja verbaalinen oppiminen.
Koko opinnäytetyöprosessi ja kehittämistyö etenivät hyvin. Aikataulu pysyi hyvin hallinnassa ja aiheesta löytyi runsaasti laadukasta tutkimustietoa. Oppimispeli onnistui tavoitteiden mukaisesti ja testipelaajilta tuli hyvää palautetta pelistä. Työ toteutettiin luotettavasti ja eettisesti.
Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti oppimista ja oppimistyylejä, pelien käyttöä opetuksessa ja siihen liittyviä tutkimuksia sekä oppimispelin rakennetta ja ominaisuuksia. Lisäksi teoriassa käsitellään immunohematologian opintoja sekä kerrotaan verensiirtotoiminnasta, veriryhmäjärjestelmistä, verivalmisteista ja niiden käytöstä sekä verivalmisteiden laatuun vaikuttavista tekijöistä. Kerätyn teoriatiedon pohjalta laadittiin oppimispeli toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Kyseessä oli kehittämistyö, jonka lähestymistapa oli konstruktiivinen. Tällöin luotiin siis konkreettinen tuotos eli oppimispeli. Parhaiten käytettyjä menetelmiä tiedonhaussa kuvasivat dokumenttianalyysi sekä kirjallisuuskatsaus.
Oppimispeli tehtiin Fyrebox -nimisen ilmaisen pelintekoalustan avulla. Pelissä esitetään kysymyksiä verituotteista, joihin löytyy neljä eri vastausvaihtoehtoa. Lisäksi jokaisen vastatun kysymyksen perässä on lisäkommentti antamassa lisätietoa aiheesta. Kysymyksiä on yhteensä 46 kappaletta. Oppimispeli on tyyliltään harjaannuttamispeli eli peliä voi halutessaan pelata niin monta kertaa, että kaikki vastaukset menevät oikein ja opiskelija kokee oppineensa pelin sisällöstä opittavat asiat. Pelissä korostuu erityisesti visuaalinen ja verbaalinen oppiminen.
Koko opinnäytetyöprosessi ja kehittämistyö etenivät hyvin. Aikataulu pysyi hyvin hallinnassa ja aiheesta löytyi runsaasti laadukasta tutkimustietoa. Oppimispeli onnistui tavoitteiden mukaisesti ja testipelaajilta tuli hyvää palautetta pelistä. Työ toteutettiin luotettavasti ja eettisesti.