Korjaamoprosessin kehittäminen
Kokko, Panu (2019)
Kokko, Panu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067799
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustuttiin Kokkolan Vehon päivittäiseen toimintaan ja tehtiin siitä nykytilan prosessikuvaus. Kokkolan toimipisteen tuottavuus oli päässyt laskemaan huomattavasti alle muiden Vehojen keskiarvon. Tämä aiheuttaa huomattavan suuret tappiot Veholle. Tavoitteena on nostaa tuottavuus keskiarvon tasolle. Prosessikuvauksessa käytiin läpi kaikki vaiheet asiakkaan yhteydenotosta aina auton luovutukseen asti. Tämän jälkeen aloitettiin tutkimaan vaihtoehtoja, miten prosessista saadaan tuottavampi, miten saataisiin ylimääräiset odotteluajat pois ja kaikki tehdyt tunnit pystyttäisiin laskuttamaan.
Kehitettäviä kohteita löydettiin useita eri prosessin vaiheista. Suurimmat ongelmat olivat varaosien ennakoinnissa, asentajilta kuluva aika varaosilla sekä työnjohdossa, työmääräysten täyttämisessä sekä laskutuksessa. Työssä otettiin uudelleen käyttöön Mobiilimekaanikko sovellus, joka tuli Veholle jo joulukuussa 2018, mutta oli jäänyt hyvin vähäiselle käytölle Kokkolassa. Näillä toimenpiteillä pystytään säästämään vuodessa useita satoja tunteja, joita ei ole ennen saatu laskutettua asiakkailta. Konkreettisia tuloksia ei tallaisessa työssä saada heti, vaan ne ovat nähtävissä vasta myöhemmin kasvaneena tuottavuutena ja tuloksena.
Kehitettäviä kohteita löydettiin useita eri prosessin vaiheista. Suurimmat ongelmat olivat varaosien ennakoinnissa, asentajilta kuluva aika varaosilla sekä työnjohdossa, työmääräysten täyttämisessä sekä laskutuksessa. Työssä otettiin uudelleen käyttöön Mobiilimekaanikko sovellus, joka tuli Veholle jo joulukuussa 2018, mutta oli jäänyt hyvin vähäiselle käytölle Kokkolassa. Näillä toimenpiteillä pystytään säästämään vuodessa useita satoja tunteja, joita ei ole ennen saatu laskutettua asiakkailta. Konkreettisia tuloksia ei tallaisessa työssä saada heti, vaan ne ovat nähtävissä vasta myöhemmin kasvaneena tuottavuutena ja tuloksena.