Neljäsluokkalaisten toiminnallinen terveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa
Jokela, Hinni; Piironen, Pasi; Simula, Oili (2019)
Jokela, Hinni
Piironen, Pasi
Simula, Oili
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067798
Tiivistelmä
Hämeenlinnan kaupungin kouluterveydenhoitajilta tuli toive toiminnallisesta, ryhmämuotoisesta terveyden edistämisestä neljäsluokkalaisille. Toiminnan toivottiin olevan osa terveystarkastuksia. Opinnäytetyön tulos on tuokio, jossa oppilaat pohtivat ryhmässä terveyskäyttäytymistään ja saavat oman pohdintansa tueksi tietoa ja materiaalia. Materiaali ja terveystuokiossa syntynyt oppilaan oma pohdinta on osa terveystarkastusta. Toiminnallisen opinnäytetyön produktina syntyi ryhmämuotoinen terveyttä edistävä tuokio, lapsille jaettava materiaali eli Neljäsluokkalaisen terveyspassi ja Infopassi sekä tuokion vetämisen ohjeet terveydenhoitajalle. Materiaali on muokattavissa vuosittaisten painoalueiden mukaan, mutta se toimii myös ilman muutoksia, koska materiaaliin kootut terveyden edistämisen aiheet ovat aina ajankohtaisia. Tuotoksessa vuorottelevat oppilaan oma pohdinta terveystottumuksista sekä teoriaosuus. Pohdinnan ja teorian läpikäynnin lisäksi jokainen aihe-alue (ravitsemus, uni ja lepo, ruutuaika sekä liikunta) sisältää toiminnallisen osuuden. Terveyttä edistävän tuokion jälkeen oppilaille pidetään terveystarkastus. Oppilas ottaa terveystarkastukseen mukaansa tuokiosta saamansa materiaalin, jossa on tilaa myös terveystarkastuksen merkinnöille. Materiaali toimii keskustelun pohjana terveystarkastuksessa. Tuokio koettiin mielekkääksi sekä lasten että yhteistyökoulujen terveydenhoitajien taholta. Ryhmässä toimiminen ja itse tekeminen koettiin mukavaksi. Lapset pitivät siitä, että he pääsivät täyttämään omia Neljäsluokkalaisen terveyspassejaan sekä tekemään tehtäviä. Lapset lähtivät helposti mukaan toiminnalliseen puoleen ja olivat aktiivisesti mukana.