Lasten liikkumaan motivoiminen koululaisten iltapäivätoiminnassa: Merenneito- ja soturitreenien suunnittelu, ohjaus ja kehittäminen
Verkkoperä, Sessa (2019)
Verkkoperä, Sessa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067752
Tiivistelmä
Lasten vähentynyt arjen liikunta erityisesti yläkouluun siirryttäessä (Tammelin, Aira, Kulmala, Kallio, Kantomaa & Valtonen 2014) oli yksi syy toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen. Työn lähtökohtana oli lasten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla. Työn tarkoituksena oli leikillisten ja lasten luovuutta tukevien liikuntatuokioiden luominen ja liikkumaan motivoiminen. Tavoitteena oli selvittää, mikä motivoi lapsia liikkumaan ja osallistumaan tuokioihin, opettaa osallistujille monipuolisia lihaskuntoliikkeitä merenneito- ja soturiteemojen avulla sekä kehittää tuokioista toimivampia. Osallistujat olivat 1.–3.-luokkalaisia Helsingin kaupungin iltapäivätoiminnassa käyviä lapsia.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen työ, jolla lisättiin liikuntaa koululaisten iltapäivätoimintaan ja motivoitiin heitä erilaisin keinoin harjoittelemaan liikkeitä. Ohjattuja tuokioita oli kolme liikunnallista merenneitotreeniä (merenneitojooga, -baletti sekä -luistelu) ja kolme liikunnallista soturitreeniä (soturijooga ja potkunyrkkeily, taistelukepit ja miekkailu sekä jousiammunta) ja molemmille yhteinen maskeeraus- ja valokuvauskerta. Havainnoimalla lapsia sekä lasten vanhemmilta saadun palautteen avulla saatiin selville, mitkä asiat vaikuttivat lasten motivaatioon liikkua ja osallistua toimintaan.
Yhteensä 38 lasta osallistui vähintään yhteen liikunnalliseen tuokioon. Havaintojen ja palautteen pohjalta valittiin viisi teemaa, jotka vaikuttivat lasten motivaatioon liikkua. Näitä olivat välineet, aikuisen vuorovaikutus, aktiviteetit, sosiaalinen tuki sekä uusien taitojen oppiminen. Myös ympäristö ja luovuus huomioitiin tuloksissa. Palautteiden perusteella tuokioiden nimet olisivat voineet olla vähemmän pojille ja tytöille suunnattuja, mutta nimestä huolimatta sekä tyttöjä että poikia osallistui jokaiseen tuokioon. Merenneitotreenit olivat suositumpia tyttöjen keskuudessa paitsi merenneitojooga, jossa oli yhtä paljon tyttöjä ja poikia. Soturitreenit kiinnostivat enemmän poikia, mutta myös sellaisia lapsia, jotka eivät olleet aiemmin osallistuneet tuokioihin. Tuokioissa, joissa oli paljon lapsia kerralla, tuli enemmän konflikteja.
Lapset osallistuivat toimintaan herkemmin, kun kaveri osallistui myös ja ohjaaja oli tuttu. Aikuisen leikillinen osallistuminen, kiinnostavat välineet ja hauskannäköiset aktiviteetit houkuttelivat lapsia mukaan toimintaan. Tulevaisuuden tavoitteet ja ohjaajan esimerkki motivoivat lapsia harjoittelemaan liikkeitä sekä keksimään omia. Ulkona oli enemmän tilaa liikkua ja liikkeet olivat nopeampia ja isompia kuin sisällä. The decreased everyday physical activity of elementary school-aged children especially around middle school was one of the reasons for this functional thesis. The basis for it was to promote children’s physical, mental and social well-being via physical education. The purpose was to create playful and imaginative workouts and to motivate children to move and exercise. The aim was to examine what motivates children to move and partic-ipate in the sessions, to teach the participants versatile exercises and to improve the workouts to be more functional. The participants were from first to third graders at one after school care in Helsinki.
The thesis was a development-oriented project that added physical activities into prima-ry school children’s after school care and aimed to motivate them in several ways to practice the moves. There were three active mermaid workouts (mermaid yoga, ballet and ice skating) and three warrior workouts (warrior yoga and kickboxing, fighting sticks and swordplay and archery) with a shared make up and photography session. By observing the children before, after and during the sessions and with feedback from their parents, there emerged a few causes that affected children’s motivation to move and participate in the sessions.
Altogether 38 children participated in at least one active session. Five themes were picked out that seemed to affect their motivation based on the observations and the feedback. These were equipment, activities, interaction with an adult, social support and learning new skills. Surroundings and creativity were also mentioned in the results. Based on the feedback, the titles of the workouts could have been more suitable for both genders, even though all sessions had both as participants. Mermaid workouts were more popular among the girls except for mermaid yoga that had the same amount of boy and girl participants. Warrior workouts interested boys more as well as children that had not yet participated in any of the previous sessions. Sessions with more children at the same time resulted in more conflicts among them.
Children participated in the physical activities more easily with a friend and if the instructor was familiar. Playful contribution of an adult, interesting equipment and fun-looking activities attracted more children to participate. Future goals and examples of the instructor motivated children to practice the moves and make up their own. Children had more space to run around and the moves were faster and bigger outdoors than indoors.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen työ, jolla lisättiin liikuntaa koululaisten iltapäivätoimintaan ja motivoitiin heitä erilaisin keinoin harjoittelemaan liikkeitä. Ohjattuja tuokioita oli kolme liikunnallista merenneitotreeniä (merenneitojooga, -baletti sekä -luistelu) ja kolme liikunnallista soturitreeniä (soturijooga ja potkunyrkkeily, taistelukepit ja miekkailu sekä jousiammunta) ja molemmille yhteinen maskeeraus- ja valokuvauskerta. Havainnoimalla lapsia sekä lasten vanhemmilta saadun palautteen avulla saatiin selville, mitkä asiat vaikuttivat lasten motivaatioon liikkua ja osallistua toimintaan.
Yhteensä 38 lasta osallistui vähintään yhteen liikunnalliseen tuokioon. Havaintojen ja palautteen pohjalta valittiin viisi teemaa, jotka vaikuttivat lasten motivaatioon liikkua. Näitä olivat välineet, aikuisen vuorovaikutus, aktiviteetit, sosiaalinen tuki sekä uusien taitojen oppiminen. Myös ympäristö ja luovuus huomioitiin tuloksissa. Palautteiden perusteella tuokioiden nimet olisivat voineet olla vähemmän pojille ja tytöille suunnattuja, mutta nimestä huolimatta sekä tyttöjä että poikia osallistui jokaiseen tuokioon. Merenneitotreenit olivat suositumpia tyttöjen keskuudessa paitsi merenneitojooga, jossa oli yhtä paljon tyttöjä ja poikia. Soturitreenit kiinnostivat enemmän poikia, mutta myös sellaisia lapsia, jotka eivät olleet aiemmin osallistuneet tuokioihin. Tuokioissa, joissa oli paljon lapsia kerralla, tuli enemmän konflikteja.
Lapset osallistuivat toimintaan herkemmin, kun kaveri osallistui myös ja ohjaaja oli tuttu. Aikuisen leikillinen osallistuminen, kiinnostavat välineet ja hauskannäköiset aktiviteetit houkuttelivat lapsia mukaan toimintaan. Tulevaisuuden tavoitteet ja ohjaajan esimerkki motivoivat lapsia harjoittelemaan liikkeitä sekä keksimään omia. Ulkona oli enemmän tilaa liikkua ja liikkeet olivat nopeampia ja isompia kuin sisällä.
The thesis was a development-oriented project that added physical activities into prima-ry school children’s after school care and aimed to motivate them in several ways to practice the moves. There were three active mermaid workouts (mermaid yoga, ballet and ice skating) and three warrior workouts (warrior yoga and kickboxing, fighting sticks and swordplay and archery) with a shared make up and photography session. By observing the children before, after and during the sessions and with feedback from their parents, there emerged a few causes that affected children’s motivation to move and participate in the sessions.
Altogether 38 children participated in at least one active session. Five themes were picked out that seemed to affect their motivation based on the observations and the feedback. These were equipment, activities, interaction with an adult, social support and learning new skills. Surroundings and creativity were also mentioned in the results. Based on the feedback, the titles of the workouts could have been more suitable for both genders, even though all sessions had both as participants. Mermaid workouts were more popular among the girls except for mermaid yoga that had the same amount of boy and girl participants. Warrior workouts interested boys more as well as children that had not yet participated in any of the previous sessions. Sessions with more children at the same time resulted in more conflicts among them.
Children participated in the physical activities more easily with a friend and if the instructor was familiar. Playful contribution of an adult, interesting equipment and fun-looking activities attracted more children to participate. Future goals and examples of the instructor motivated children to practice the moves and make up their own. Children had more space to run around and the moves were faster and bigger outdoors than indoors.