Koulupoliisi 2.0 : koulun henkilökunnan näkökulmia ja kehitysehdotuksia koulupoliisityöhön
Havukainen, Leevi (2019)
Havukainen, Leevi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057655
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin eräiden kouluissa työskentelevien henkilöiden käsityksiä poliisitoiminnasta kouluissa, sekä kehitysehdotuksia koulupoliisityöhön tulevaisuutta ajatellen. Tutkimuksessa on haastateltu yläkouluissa työskenteleviä rehtoria, opinto-ohjaajaa, erityisopettajaa sekä koulukuraattoria. Edellä mainitut koulujen edustajat on valittu haastateltaviksi tutkimukseen, koska kyseiset koulun tehtävät edustavat koulun oppilashuoltoa.
Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluina. Haastatteluiden teemoina olivat: poliisin ja nuorten suhde, poliisi kouluissa, poliisin ja koulun yhteistyö, kokemuksia koulupoliisityöstä sekä viimeisenä haastateltavan ehdotus uudesta työmuodosta poliiseille yläkoulussa.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi poliisin ennalta estävää toimintaa ja sen muotoja kuten lähipoliisitoimintaa, ankkuri-mallia sekä koulupoliisitoimintaa. Teoriaosuuden jälkeen on kerrottu tutkimuksen toteutuksesta, sen tuloksista ja tutkijan tekemistä johtopäätöksistä. Opinnäytetyön lopuksi tutkija on avannut tutkimuksen seurauksena heränneitä ajatuksia ja toimivan koulupoliisityön edellytyksiä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että poliisin läsnäoloa kouluissa pidetään tärkeänä ja kouluilla on halukkuutta kehittää uusia toimintatapoja poliisin ja koulujen välille. Tutkimuksessa haastatellut koulujen edustajat pitivät poliisin panosta kuitenkin jo nykyisellään hyvänä ja toimivana.
Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluina. Haastatteluiden teemoina olivat: poliisin ja nuorten suhde, poliisi kouluissa, poliisin ja koulun yhteistyö, kokemuksia koulupoliisityöstä sekä viimeisenä haastateltavan ehdotus uudesta työmuodosta poliiseille yläkoulussa.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi poliisin ennalta estävää toimintaa ja sen muotoja kuten lähipoliisitoimintaa, ankkuri-mallia sekä koulupoliisitoimintaa. Teoriaosuuden jälkeen on kerrottu tutkimuksen toteutuksesta, sen tuloksista ja tutkijan tekemistä johtopäätöksistä. Opinnäytetyön lopuksi tutkija on avannut tutkimuksen seurauksena heränneitä ajatuksia ja toimivan koulupoliisityön edellytyksiä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että poliisin läsnäoloa kouluissa pidetään tärkeänä ja kouluilla on halukkuutta kehittää uusia toimintatapoja poliisin ja koulujen välille. Tutkimuksessa haastatellut koulujen edustajat pitivät poliisin panosta kuitenkin jo nykyisellään hyvänä ja toimivana.