Ajaako nyky-yhteiskunta lapset digitaalisten laitteiden aktiivikäyttäjiksi? : Päiväkoti-ikäisen lapsen ruutuaika : opas vanhemmille
Muhonen, Johanna; Saanila, Iris (2019)
Muhonen, Johanna
Saanila, Iris
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057647
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallinen, vanhemmille suunnattu opas lasten ruutuajan turvallisesta käytöstä. Tavoitteena oli kerätä tietoa päiväkoti-ikäisten lasten ruutuajan käytöstä ja selvittää, millaista tietoa lasten vanhemmat kokevat tarvitsevansa lisää lasten ruutuajasta. Oppaan tavoitteena oli tuoda esiin ruutuajan vaikutuksia lapsen terveyteen ja saada lasten vanhemmat kiinnittämään enemmän huomiota lasten ruutuajan käyttöön. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Pulpin päiväkodin lasten vanhemmilta, kyselyyn vastasi 26 osallistujaa. Tutkimusta varten laadittiin kysely, jossa oli 14 kysymystä. Aineisto analysoitiin pääosin laadullisella analyysimenetelmällä.
Vastauksista selvisi, että 1-6-vuotiaille lapsille kertyy vuorokaudessa ruutuaikaa keskimäärin 1h 42 min. Vastausten perusteella voidaan todeta ruutuajan määrän kasvavan sitä mukaa kun lapsi kasvaa. Suosituin lasten käyttämä digitaalinen laite on televisio. Lähes kaikki vastaajat olivat jo aiemmin kuulleet puhuttavan ruutuajan tuomista terveysongelmista, yleisimmin median kautta. Yleisimmät liiallisen ruutuajan aiheuttamat terveysongelmat lapsilla ovat levottomuus sekä päänsärky. Vanhempien huoli lastensa ruutuajasta liittyy ruutuajan passivoivaan vaikutukseen sekä koukuttavuuteen, negatiivisiin fyysisiin vaikutuksiin sekä ikätason mukaisen kehityksen viivästymiseen. Vanhempien yleisimmät keinot rajata lasten ruutuaikaa ovat muun tekemisen tarjoaminen, kuten ulkoilu, yhteiset leikit vanhempien kanssa, lautapelien pelaaminen, kirjan lukeminen sekä kotitöihin osallistaminen. Konkreettisia keinoja, joilla vanhemmat rajaavat lastensa ruutuaikaa ovat muun muassa television sulkeminen, tablettitietokoneen pois ottaminen ja kaukosäätimen piilottaminen.
Median käyttö aloitetaan yhä nuorempana, joten ennaltaehkäisevää olisi keskittyä pienten lasten ruutuaikaan, jotta ruutuajan turvalliseen käyttöön opittaisiin pienestä pitäen. Lapset viettävät merkittävän osan ajasta kotonaan ja ottavat median käytössä mallia vanhemmiltaan.
Vastauksista selvisi, että 1-6-vuotiaille lapsille kertyy vuorokaudessa ruutuaikaa keskimäärin 1h 42 min. Vastausten perusteella voidaan todeta ruutuajan määrän kasvavan sitä mukaa kun lapsi kasvaa. Suosituin lasten käyttämä digitaalinen laite on televisio. Lähes kaikki vastaajat olivat jo aiemmin kuulleet puhuttavan ruutuajan tuomista terveysongelmista, yleisimmin median kautta. Yleisimmät liiallisen ruutuajan aiheuttamat terveysongelmat lapsilla ovat levottomuus sekä päänsärky. Vanhempien huoli lastensa ruutuajasta liittyy ruutuajan passivoivaan vaikutukseen sekä koukuttavuuteen, negatiivisiin fyysisiin vaikutuksiin sekä ikätason mukaisen kehityksen viivästymiseen. Vanhempien yleisimmät keinot rajata lasten ruutuaikaa ovat muun tekemisen tarjoaminen, kuten ulkoilu, yhteiset leikit vanhempien kanssa, lautapelien pelaaminen, kirjan lukeminen sekä kotitöihin osallistaminen. Konkreettisia keinoja, joilla vanhemmat rajaavat lastensa ruutuaikaa ovat muun muassa television sulkeminen, tablettitietokoneen pois ottaminen ja kaukosäätimen piilottaminen.
Median käyttö aloitetaan yhä nuorempana, joten ennaltaehkäisevää olisi keskittyä pienten lasten ruutuaikaan, jotta ruutuajan turvalliseen käyttöön opittaisiin pienestä pitäen. Lapset viettävät merkittävän osan ajasta kotonaan ja ottavat median käytössä mallia vanhemmiltaan.