Virtuaalinen näyttely
Luoma, Juha (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057644
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään virtuaaliseen todellisuuteen perustuvaa ohjelmistoa, joka on valmistettu Unity-pelimoottorilla sekä Oculus Riftin ohjelmointirajapinnalla. Lahden historialliselle museolle toteutettu ohjelmisto on mahdollista viedä ihmisten luokse näyt-teille. Ohjelmistoon toteutettiin 100 askelta Lahdessa -näyttelystä oma virtuaalinen ver-sio ja ohjelmiston näyttelyjä on mahdollista muokata tarvittaessa.
Lahden museoiden kiinnostus virtuaalisia näyttelyjä kohtaan on kasvanut. Virtuaalisen todellisuuden teknologian soveltaminen tuo lisää mahdollisuuksia näyttelyiden esittämi-seen.
Opinnäytetyössä käsitellään virtuaalista todellisuutta käsitteenä ja sitä, miten Unityssa pystytään käyttämään Oculus Riftin ohjelmointirajapintaa. Samalla tutustutaan tapoihin, miten näyttelyssä esiintyviä kuvia, ääniä sekä videoita pystytään tuomaan ohjelmistoon näytettäväksi. Samalla tutustutaan tapaan, jolla ohjelmistosta pystytään toteuttamaan interaktiivinen ilman ohjaimia.
Opinnäytetyötä oli tekemässä Lahden historiallisen museon henkilökuntaa ja Lahden ammattikorkeakoulusta yksi ohjelmoija. Ohjelmoijan tehtävänä oli toteuttaa ohjelmis-toon koodit ja asetella elementit näkymissä. Museon henkilökunta huolehti näyttelyn käsikirjoituksesta ja tarvittavista materiaaleista.
Lahden museoiden kiinnostus virtuaalisia näyttelyjä kohtaan on kasvanut. Virtuaalisen todellisuuden teknologian soveltaminen tuo lisää mahdollisuuksia näyttelyiden esittämi-seen.
Opinnäytetyössä käsitellään virtuaalista todellisuutta käsitteenä ja sitä, miten Unityssa pystytään käyttämään Oculus Riftin ohjelmointirajapintaa. Samalla tutustutaan tapoihin, miten näyttelyssä esiintyviä kuvia, ääniä sekä videoita pystytään tuomaan ohjelmistoon näytettäväksi. Samalla tutustutaan tapaan, jolla ohjelmistosta pystytään toteuttamaan interaktiivinen ilman ohjaimia.
Opinnäytetyötä oli tekemässä Lahden historiallisen museon henkilökuntaa ja Lahden ammattikorkeakoulusta yksi ohjelmoija. Ohjelmoijan tehtävänä oli toteuttaa ohjelmis-toon koodit ja asetella elementit näkymissä. Museon henkilökunta huolehti näyttelyn käsikirjoituksesta ja tarvittavista materiaaleista.