Sosiaalinen robotiikka hoitotyössä : ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta
Ehrola, Juuso; Into, Joel (2019)
Ehrola, Juuso
Into, Joel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047600
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli selvittää Tampereen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoiden ajatuksia sosiaalista robotiikkaa kohtaan hoitotyössä, sekä millaisia hyödyntämisen mahdollisuuksia sosiaalisella robotiikalla olisi käytännössä hoitotyössä. Tavoitteena oli selvittää miten opiskelijat kokevat sosiaalisen robotiikan yleistymisen hoitotyössä ja miten sitä voisi hyödyntää käytännön työssä sekä millaisessa ympäristössä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Aineisto kerättiin nettikyselyllä, joka lähetettiin Tampereen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi 39 sairaanhoitajaopiskelijaa 245:stä, vastausprosentiksi muodostui 16%. Vastauksia analysointiin tilastollisin menetelmin mukaan lukien avoimet, laadulliset kysymykset.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että suurin osa ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoista ilmoitti suhtautuvansa myönteisesti sosiaaliseen robotiikkaan hoitotyössä. Suosituimmat ehdotukset toimintaympäristöksi sosiaaliselle robotiikalle hoitotyössä olivat lapset ja nuoret sekä iäkkäät. Vastaajien iän ja mielipiteiden sosiaalista robotiikkaa kohtaan ei havaittu merkitsevää tilastollista riippuvuutta.
Etenkin laadullisissa tuloksissa huomattiin, että sosiaalinen robotiikka on käsitteenä monille ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille vieras ja hankaloittaa siksi myös sosiaalisen robotiikan vastaanottavaisuutta opiskelijan tulevaisuuden työympäristössä eli hoitotyössä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Aineisto kerättiin nettikyselyllä, joka lähetettiin Tampereen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi 39 sairaanhoitajaopiskelijaa 245:stä, vastausprosentiksi muodostui 16%. Vastauksia analysointiin tilastollisin menetelmin mukaan lukien avoimet, laadulliset kysymykset.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että suurin osa ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoista ilmoitti suhtautuvansa myönteisesti sosiaaliseen robotiikkaan hoitotyössä. Suosituimmat ehdotukset toimintaympäristöksi sosiaaliselle robotiikalle hoitotyössä olivat lapset ja nuoret sekä iäkkäät. Vastaajien iän ja mielipiteiden sosiaalista robotiikkaa kohtaan ei havaittu merkitsevää tilastollista riippuvuutta.
Etenkin laadullisissa tuloksissa huomattiin, että sosiaalinen robotiikka on käsitteenä monille ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille vieras ja hankaloittaa siksi myös sosiaalisen robotiikan vastaanottavaisuutta opiskelijan tulevaisuuden työympäristössä eli hoitotyössä.