Erottautuminen ja elämyksellisyys Hansakorttelissa
Juutela, Satu (2019)
Juutela, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047599
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia elämyksiä tuottavien tapahtumien, palveluiden ja aktiviteettien merkitystä Turun keskustassa toimivassa Hansakorttelin kauppakeskuksessa. Työssä tutkittiin millaiset tapahtumat ja aktiviteetit kiinnostavat asiakkaita ja millaiset palvelut koettaan tärkeiksi. Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle eli Hansakorttelille viitteitä siihen mitä asiakkaat kaipaavat asioidessaan Hansakorttelissa ja kuinka paljon niillä on merkitystä ostopaikan valintaan.
Tutkimusmenetelmänä toimi web-asiakaskysely, joka toteutettiin Google Formsilla. Kysely julkaistiin Hansakorttelin kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa sekä jalkauduttiin kauppakeskukseen tekemään kyselyä. Kyselyssä kartoitettiin erilaisten tapahtumien ja aktiviteettien mielekkyyttä, erilaisten palveluiden tärkeyttä sekä mitä asioita vastaajat pitävät tärkeinä asioidessaan Hansakorttelissa. Kyselyssä vastaajalla oli myös mahdollisuus jättää kommentteja ja toiveita, joilla pyrittiin saamaan uusia ideoita ja ratkaisuja toimivampaan ja mielenkiintoisempaan toimintaan Hansakorttelissa.
Asiakaskyselyn tuloksista nousi vahvasti esiin kiinnostus ruokatapahtumiin ja ravintola- sekä kahvilatarjontaa pidettiin tärkeinä. Vastaajat kokivat mielekkäiksi myös erilaiset tapahtumat, kuten esiintymiset, Pop Up- myyjäiset ja teemapäivien tempaukset.
Tulokset olivat hyvin pitkälti linjassa siihen, mitä odotettiinkin mutta esiin tuli myös muutamia hieman yllättäviä vastauksia. Kyselyn perusteella saatiin myös uusia ideoita ja vahvistuksia siihen, että nykyiset suunnitellut tapahtumat kiinnostavat asiakkaita.
Kyselyn avulla saatiin hyviä vastauksia ja otanta oli riittävän kattava, vaikkakin vielä isompi otanta olisi ollut parempi. Kyselyssä saatiin selville se mitä lähdettiinkin etsimään eli millaiset tapahtumat, aktiviteetit ja palvelut koetaan mielekkäiksi ja tärkeiksi Hansakorttelissa. Tuloksien avulla pystytään kehittämään Hansakorttelin toimintaa entistä enemmän asiakaslähtöiseksi.
The purpose of this thesis was to find out different events, services and activities value to the shopping mall Hansakortteli in Turku. In this thesis was explored what the customers of Hansakortteli are appreciating and how Hansakortteli should develop. The meaning of this was to give right tools to Hansakortteli and show what customers want when they come to Hansakortteli.
The method of the research was web inquiry which was published on Hansakortteli´s website, social media and also customer inquiry in Hansakortteli. The meaning of the inquiry was to find out what kinds of activities and events the customers of Hansakortteli would like to experience and what kind of services are highly valued.
The result of the inquiry was quite on line what was expected but there was few things that stands out. Food events, pop up stores, offer campaigns and artist performances were highly valued and also different kind of services was one of the main reasons to come in Hansakortteli.
Inquiry gave many good answers. There could have been more answers but still the number of respondents was good enough. The inquiry provided the information that was meant to be investigated. We found out what kinds of happenings, activity and services was kept important and pleasant. With these results Hansakortteli can develop their function more customer oriented.
Tutkimusmenetelmänä toimi web-asiakaskysely, joka toteutettiin Google Formsilla. Kysely julkaistiin Hansakorttelin kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa sekä jalkauduttiin kauppakeskukseen tekemään kyselyä. Kyselyssä kartoitettiin erilaisten tapahtumien ja aktiviteettien mielekkyyttä, erilaisten palveluiden tärkeyttä sekä mitä asioita vastaajat pitävät tärkeinä asioidessaan Hansakorttelissa. Kyselyssä vastaajalla oli myös mahdollisuus jättää kommentteja ja toiveita, joilla pyrittiin saamaan uusia ideoita ja ratkaisuja toimivampaan ja mielenkiintoisempaan toimintaan Hansakorttelissa.
Asiakaskyselyn tuloksista nousi vahvasti esiin kiinnostus ruokatapahtumiin ja ravintola- sekä kahvilatarjontaa pidettiin tärkeinä. Vastaajat kokivat mielekkäiksi myös erilaiset tapahtumat, kuten esiintymiset, Pop Up- myyjäiset ja teemapäivien tempaukset.
Tulokset olivat hyvin pitkälti linjassa siihen, mitä odotettiinkin mutta esiin tuli myös muutamia hieman yllättäviä vastauksia. Kyselyn perusteella saatiin myös uusia ideoita ja vahvistuksia siihen, että nykyiset suunnitellut tapahtumat kiinnostavat asiakkaita.
Kyselyn avulla saatiin hyviä vastauksia ja otanta oli riittävän kattava, vaikkakin vielä isompi otanta olisi ollut parempi. Kyselyssä saatiin selville se mitä lähdettiinkin etsimään eli millaiset tapahtumat, aktiviteetit ja palvelut koetaan mielekkäiksi ja tärkeiksi Hansakorttelissa. Tuloksien avulla pystytään kehittämään Hansakorttelin toimintaa entistä enemmän asiakaslähtöiseksi.
The purpose of this thesis was to find out different events, services and activities value to the shopping mall Hansakortteli in Turku. In this thesis was explored what the customers of Hansakortteli are appreciating and how Hansakortteli should develop. The meaning of this was to give right tools to Hansakortteli and show what customers want when they come to Hansakortteli.
The method of the research was web inquiry which was published on Hansakortteli´s website, social media and also customer inquiry in Hansakortteli. The meaning of the inquiry was to find out what kinds of activities and events the customers of Hansakortteli would like to experience and what kind of services are highly valued.
The result of the inquiry was quite on line what was expected but there was few things that stands out. Food events, pop up stores, offer campaigns and artist performances were highly valued and also different kind of services was one of the main reasons to come in Hansakortteli.
Inquiry gave many good answers. There could have been more answers but still the number of respondents was good enough. The inquiry provided the information that was meant to be investigated. We found out what kinds of happenings, activity and services was kept important and pleasant. With these results Hansakortteli can develop their function more customer oriented.