Kids Save Lives -konsepti elvytyskoulutuksen pohjana
Luuri, Niko; Nuolioja, Mikko (2019)
Luuri, Niko
Nuolioja, Mikko
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kids Save Lives -konseptin toimivuutta elvytyskoulutuksen pohjana 12-vuotiaille lapsille Suomessa. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää, millainen on lapsen kyky omaksua elvytykseen liittyviä asioita lyhytkoulutuksen avulla ja kuinka tehokasta 12-vuotiaiden paineluelvytys on. Työn tavoitteena oli tuottaa pohjatietoa konseptin toimivuudesta koulutuksia tuottavien organisaatioiden hyödynnettäväksi. Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista tutkimusmenetelmää. Tuotoksena syntyi 12-vuotiaille lapsille elvytyskoulutus, joka pohjautui Kids Save Lives -konseptiin. Koulutus sisälsi lasten teoriatietämystä mittaavat ennakko- ja jälkikyselyt. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kohdennettua tiedonhakua, kyselylomakkeita ja elvytystehokkuutta mittaavaa laitetta. Aineisto analysoitiin SPSS-tiedonkäsittelyohjelmalla. Analysoinnissa hyödynnettiin kvantitatiivista menetelmää.
Koulutukseen sisältyneiden kyselylomakkeiden tulokset osoittivat lasten kyvyn omaksua elvytykseen liittyviä asioita hyväksi. Oikeiden vastausten määrä teoriatietoutta mittaavaan kyselyyn kasvoi koulutuksen myötä merkittävästi. Eniten lapset omaksuivat tietoa aiheista, joihin he saivat toiminnallista koulutusta. Lasten paineluelvytyksestä saadusta elvytysnukkejen datasta havaittiin, että yksilöiden välillä oli suuria eroja, ja eri sukupuolten välillä kohtalaisia eroja. Keskimääräinen painelutahti lapsilla oli liian nopea ja painelusyvyyden keskiarvo jäi hieman alle tavoitesyvyyden.
Kids Save Lives -konsepti osoittautui tulosten ja subjektiivisen kokemuksen perusteella toimivaksi pohjaksi elvytyskoulutukselle. Konsepti antaa varsin vapaat kädet toteutukselle, joten koulutuksen pystyy räätälöimään kohderyhmälle sopivaksi. Tuloksista nähdään, että lyhyellä koulutuksella lapset oppivat elvytyksen perusteet. Voidaankin vetää johtopäätös, että 12-vuotias on riittävän ikäinen aloittamaan elvytyskoulutuksen. Hyvän paineluelvytyksen laadun saavuttaminen sekä yksilöllisten erojen kaventuminen edellyttävät kuitenkin useampaa koulutuskertaa ja lasten mahdollisuutta harjoitella ohjatusti. Tämä olisi saavutettavissa lisäämällä vuosittainen elvytyskoulutus osaksi peruskoulujen opetussuunnitelmaa.
Koulutukseen sisältyneiden kyselylomakkeiden tulokset osoittivat lasten kyvyn omaksua elvytykseen liittyviä asioita hyväksi. Oikeiden vastausten määrä teoriatietoutta mittaavaan kyselyyn kasvoi koulutuksen myötä merkittävästi. Eniten lapset omaksuivat tietoa aiheista, joihin he saivat toiminnallista koulutusta. Lasten paineluelvytyksestä saadusta elvytysnukkejen datasta havaittiin, että yksilöiden välillä oli suuria eroja, ja eri sukupuolten välillä kohtalaisia eroja. Keskimääräinen painelutahti lapsilla oli liian nopea ja painelusyvyyden keskiarvo jäi hieman alle tavoitesyvyyden.
Kids Save Lives -konsepti osoittautui tulosten ja subjektiivisen kokemuksen perusteella toimivaksi pohjaksi elvytyskoulutukselle. Konsepti antaa varsin vapaat kädet toteutukselle, joten koulutuksen pystyy räätälöimään kohderyhmälle sopivaksi. Tuloksista nähdään, että lyhyellä koulutuksella lapset oppivat elvytyksen perusteet. Voidaankin vetää johtopäätös, että 12-vuotias on riittävän ikäinen aloittamaan elvytyskoulutuksen. Hyvän paineluelvytyksen laadun saavuttaminen sekä yksilöllisten erojen kaventuminen edellyttävät kuitenkin useampaa koulutuskertaa ja lasten mahdollisuutta harjoitella ohjatusti. Tämä olisi saavutettavissa lisäämällä vuosittainen elvytyskoulutus osaksi peruskoulujen opetussuunnitelmaa.