Kyselytutkimus I-Mediat Oy:n potentiaalisille asiakkaille
Latva, Iida (2019)
Latva, Iida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047590
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia media-alan muutoksen tuomia haasteita I-mediat Oy:n toimintaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä media-alan nykytilaan, sen muutoksiin ja tulevaisuuteen. Toisena tavoitteena oli tutkia nuorten lukijoiden tyytyväisyyttä I-Mediat Oy:n digitaalisiin palveluihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli analysoida tutkimuksen tulokset ja tehdä niistä johtopäätökset.
Opinnäytetyön toisessa luvussa tutustutaan media-alaan ja perehdytään sen eri osa-alueisiin, etenkin sanomalehtialaan ja digitalisaation tuomiin muutoksiin. Toisessa luvussa perehdytään myös media-alan tulevaisuuteen ja esitellään mahdollisia muutoksen suuntia, joita media-ala voi tulevaisuudessa noudattaa. Teoreettinen viitekehys muodostaa perustan empiiriselle osuudelle.
Opinnäytetyön tutkimuksessa pyrittiin selvittämään syitä nuorten lukijoiden vähäisyyteen ja löytämään keinoja heidän saavuttamiseensa ja kohtaamiseensa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta: ensin selvitettiin haastattelun kautta Ilkka-lehden digisovellukseen jo aikaisemmin tehtyjä muutoksia, ja kvantitatiivisena tutkimuksena oli kyselytutkimus kahden viikon kokeilujakson jälkeen. Kokeilujaksoon osallistui 59 henkilöä, ja kyselyyn vastasi 32 henkilöä.
Tutkimuksen perusteella nuorten lukijoiden vähäisyyteen ei vaikuta lehden sisältö tai lehden imago eteläpohjalaisena lehtenä, vaan lehden hinta, nuoren ikäpolven sitoutumattomuus yksittäisiin sanomalehtiin ja sanomalehtien lukemiseen käytettävän ajan puute. Eri ikäluokat kiinnittivät tulosten perusteella huomiota eri asioihin: vanhempi ikäpolvi kiinnitti eniten huomiota lehden sisältöön, kun taas nuorempi ikäpolvi kiinnitti eniten huomiota digisovelluksen tekniseen toimivuuteen.
Opinnäytetyön toisessa luvussa tutustutaan media-alaan ja perehdytään sen eri osa-alueisiin, etenkin sanomalehtialaan ja digitalisaation tuomiin muutoksiin. Toisessa luvussa perehdytään myös media-alan tulevaisuuteen ja esitellään mahdollisia muutoksen suuntia, joita media-ala voi tulevaisuudessa noudattaa. Teoreettinen viitekehys muodostaa perustan empiiriselle osuudelle.
Opinnäytetyön tutkimuksessa pyrittiin selvittämään syitä nuorten lukijoiden vähäisyyteen ja löytämään keinoja heidän saavuttamiseensa ja kohtaamiseensa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta: ensin selvitettiin haastattelun kautta Ilkka-lehden digisovellukseen jo aikaisemmin tehtyjä muutoksia, ja kvantitatiivisena tutkimuksena oli kyselytutkimus kahden viikon kokeilujakson jälkeen. Kokeilujaksoon osallistui 59 henkilöä, ja kyselyyn vastasi 32 henkilöä.
Tutkimuksen perusteella nuorten lukijoiden vähäisyyteen ei vaikuta lehden sisältö tai lehden imago eteläpohjalaisena lehtenä, vaan lehden hinta, nuoren ikäpolven sitoutumattomuus yksittäisiin sanomalehtiin ja sanomalehtien lukemiseen käytettävän ajan puute. Eri ikäluokat kiinnittivät tulosten perusteella huomiota eri asioihin: vanhempi ikäpolvi kiinnitti eniten huomiota lehden sisältöön, kun taas nuorempi ikäpolvi kiinnitti eniten huomiota digisovelluksen tekniseen toimivuuteen.