Alle 3-vuotiaan lapsen stressin ilmeneminen päivähoidossa
Tuominen, Nea (2019)
Tuominen, Nea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää päiväkodin työntekijöiden sekä lasten vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia alle 3-vuotiaan lapsen stressistä päiväkodissa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät aiheuttavat alle 3-vuotiaalle lapselle stressiä päivähoidossa ja miten stressi näkyy lapsessa. Tavoitteena on, että päiväkodin työntekijät ja lasten vanhemmat pystyisivät ehkäisemään tekijöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat lapsen stressiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin haastattelujen ja kyselylomakkeiden avulla. Tutkimukseen osallistui kahdesta Tampereen kaupungin päiväkodista työntekijöitä, joita haastateltiin. Lisäksi haastatteluun osallistuneiden työntekijöiden lapsiryhmiin jaettiin vanhemmille kyselylomakkeita. Tutkimuskysymyksinä oli: mitkä tekijät vaikuttavat lapsen kuormittuneisuuteen päivähoidossa, mistä tunnistaa lapsen stressin sekä miten lapsen kuormittuneisuutta voidaan ehkäistä päivähoidossa. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan alle 3-vuotiaalla lapsella esiintyy stressiä päivähoidossa. Lasten stressiin vaikuttavat merkittävästi suuret ryhmät ja työntekijöiden jatkuva vaihtuvuus. Lasten stressi näkyy eniten käyttäytymismuutoksena kuten itkuisuutena, läheisyyden tarpeena ja levottomuutena. Lasten stressiä pystytään ehkäisemään merkittävästi pienryhmätoiminnalla sekä lisäämällä työntekijöiden määrää ryhmissä.
Johtopäätöksenä todettiin, että lapsen stressin ilmeneminen päivähoidossa on yksilöllistä ja olosuhteista riippuvaista. Aikuisen omalla asenteella ja toiminnalla pystytään ehkäisemään merkittävästi lapsen stressiä. Laadukas varhaiskasvatus on tärkein lasta suojaava tekijä päivähoidossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin haastattelujen ja kyselylomakkeiden avulla. Tutkimukseen osallistui kahdesta Tampereen kaupungin päiväkodista työntekijöitä, joita haastateltiin. Lisäksi haastatteluun osallistuneiden työntekijöiden lapsiryhmiin jaettiin vanhemmille kyselylomakkeita. Tutkimuskysymyksinä oli: mitkä tekijät vaikuttavat lapsen kuormittuneisuuteen päivähoidossa, mistä tunnistaa lapsen stressin sekä miten lapsen kuormittuneisuutta voidaan ehkäistä päivähoidossa. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan alle 3-vuotiaalla lapsella esiintyy stressiä päivähoidossa. Lasten stressiin vaikuttavat merkittävästi suuret ryhmät ja työntekijöiden jatkuva vaihtuvuus. Lasten stressi näkyy eniten käyttäytymismuutoksena kuten itkuisuutena, läheisyyden tarpeena ja levottomuutena. Lasten stressiä pystytään ehkäisemään merkittävästi pienryhmätoiminnalla sekä lisäämällä työntekijöiden määrää ryhmissä.
Johtopäätöksenä todettiin, että lapsen stressin ilmeneminen päivähoidossa on yksilöllistä ja olosuhteista riippuvaista. Aikuisen omalla asenteella ja toiminnalla pystytään ehkäisemään merkittävästi lapsen stressiä. Laadukas varhaiskasvatus on tärkein lasta suojaava tekijä päivähoidossa.