Työntekijäkokemus : Yritys X
Kuparinen, Topi (2019)
Kuparinen, Topi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kartoittaa Yritys X:n työntekijäkokemusta. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat koetaan työtyytyväisyyden kannalta merkittäviksi työntekijöiden keskuudessa. Työtyytyväisyyteen liittyviin ongelmakohtiin pyrittiin luomaan erilaisia kehitysehdotuksia työntekijöille teetetyn työtyytyväisyyskyselyn pohjalta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkossa toteutetun työtyytyväisyyskyselyn avulla, joka lähetettiin 219:lle kohdeyrityksen työntekijälle. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 73,5.
Tutkimuksen perusteella Yritys X:n työntekijäkokemuksen tilaa voidaan pitää lähtökohtaisesti hyvänä. Kohdeyrityksessä eniten työtyytyväisyyttä lisääviä tekijöitä olivat hyvät työkaverit ja työilmapiiri. Työtyytyväisyyden kannalta olennaisimmat epäkohdat olivat heikko sisäinen viestintä sekä palkitsemisen vähäinen kannustavuus parempiin työsuorituksiin.
Erityisesti tutkimuksessa esiin nousseisiin epäkohtiin pyrittiin luomaan erilaisia kehitysehdotuksia. Oleellisimmat kehitysehdotukset työtyytyväisyyden kehittämiseksi olivat sisäisen viestinnän tehostaminen sekä aineettoman ja aineellisen palkitsemisen kehittäminen niin, että sillä olisi kannustavampi vaikutus.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkossa toteutetun työtyytyväisyyskyselyn avulla, joka lähetettiin 219:lle kohdeyrityksen työntekijälle. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 73,5.
Tutkimuksen perusteella Yritys X:n työntekijäkokemuksen tilaa voidaan pitää lähtökohtaisesti hyvänä. Kohdeyrityksessä eniten työtyytyväisyyttä lisääviä tekijöitä olivat hyvät työkaverit ja työilmapiiri. Työtyytyväisyyden kannalta olennaisimmat epäkohdat olivat heikko sisäinen viestintä sekä palkitsemisen vähäinen kannustavuus parempiin työsuorituksiin.
Erityisesti tutkimuksessa esiin nousseisiin epäkohtiin pyrittiin luomaan erilaisia kehitysehdotuksia. Oleellisimmat kehitysehdotukset työtyytyväisyyden kehittämiseksi olivat sisäisen viestinnän tehostaminen sekä aineettoman ja aineellisen palkitsemisen kehittäminen niin, että sillä olisi kannustavampi vaikutus.