Outolintu, perusduunari, monimuotoinen hybridimonsteri : sirkusammattilaisen identiteetin jäljillä
Hernesniemi, Marjut (2019)
Hernesniemi, Marjut
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037385
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, minkälaisista palasista sirkusammattilaisen identiteetti rakentuu. Selvitystyön tarkoituksena on myös tuoda selkeyttä ja ymmärrystä sirkuksen ammatilliseen kenttään ja tekijöihin. Työ on toteutettu teettämällä avoin kysely moniäänisyyttä tavoitellen valikoidulle joukolle sirkusalan ammattilaisia. Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä temaattista analyysiä.
Selvitystyön tuloksena identiteetin rakennuspaloiksi hahmottui kaksi vuorovaikutteista osa-aluetta: kehosubjektiivinen ja sosiokulttuurinen alue. Ensimmäisen alle sijoittuvat sirkuslajin valintaan ja merkitykseen sekä taidon kehollisuuteen liittyvät seikat. Jälkimmäiseen kuuluvat sirkuskentän kokemuksellinen sekä työskentelemällä todentuva puoli ja sen diskursiivinen muodostuminen sirkusammattilaisten ja toisaalta alan ulkopuolisten puheissa.
Tulososio kuvaa sirkusammattilaisen silmin taiteellisteknisen taidon kehittämiseen, ylläpitoon ja kehotyöskentelyyn sekä sirkusammattilaisena yhteiskunnassa elämiseen liittyviä identiteetin rakentumisen kannalta olennaisia asioita. Työssä pureudutaan identiteetin rakentumisen koetinkiviin kullakin osa-alueella. Tuloksiin viitaten työssä osoitetaan alueita, joita huomioimalla esimerkiksi koulutuksessa voidaan tukea ja vahvistaa sirkusopiskelijan identiteettiprojektia ja ammatillista kasvua. Näitä ovat muun muassa sirkusopiskelijan omaehtoisen taiteellisteknisen työskentelyn tukemiseen, verkostoitumiseen sekä ammatilliseen tukeen ja palautteeseen liittyvät asiat. The aim of this thesis is to define what kind of pieces construct a circus professional’s identity. The aim is also to clarify the conceptions of the professional field of circus in general. A versatile group of circus professionals answered to an inquiry about the subject. The material was analyzed using inductive thematic analysis.
As a result, two interactive spheres in the identity construction could be found: subjective body sphere and sociocultural sphere. Under subjective body sphere there are commentaries about how professionals choose their circus disciplines, and are the disciplines playing an important role, when forming circus identity. In this sphere there are also commentaries on how professionals train and maintain their artistic and technical skills. Sociocultural sphere contains the thoughts about how the professional circus field is constructed in experiences and in discourses and what it means to be a circus professional. The results also reveal the touchstones in a circus professional’s identity development. The study points out some considerations where to pay attention, when improving and supporting the identity development of a circus student. These considerations are for example empowering student’s own technical and artistic work, professional guidance and creating professional networks.
Selvitystyön tuloksena identiteetin rakennuspaloiksi hahmottui kaksi vuorovaikutteista osa-aluetta: kehosubjektiivinen ja sosiokulttuurinen alue. Ensimmäisen alle sijoittuvat sirkuslajin valintaan ja merkitykseen sekä taidon kehollisuuteen liittyvät seikat. Jälkimmäiseen kuuluvat sirkuskentän kokemuksellinen sekä työskentelemällä todentuva puoli ja sen diskursiivinen muodostuminen sirkusammattilaisten ja toisaalta alan ulkopuolisten puheissa.
Tulososio kuvaa sirkusammattilaisen silmin taiteellisteknisen taidon kehittämiseen, ylläpitoon ja kehotyöskentelyyn sekä sirkusammattilaisena yhteiskunnassa elämiseen liittyviä identiteetin rakentumisen kannalta olennaisia asioita. Työssä pureudutaan identiteetin rakentumisen koetinkiviin kullakin osa-alueella. Tuloksiin viitaten työssä osoitetaan alueita, joita huomioimalla esimerkiksi koulutuksessa voidaan tukea ja vahvistaa sirkusopiskelijan identiteettiprojektia ja ammatillista kasvua. Näitä ovat muun muassa sirkusopiskelijan omaehtoisen taiteellisteknisen työskentelyn tukemiseen, verkostoitumiseen sekä ammatilliseen tukeen ja palautteeseen liittyvät asiat.
As a result, two interactive spheres in the identity construction could be found: subjective body sphere and sociocultural sphere. Under subjective body sphere there are commentaries about how professionals choose their circus disciplines, and are the disciplines playing an important role, when forming circus identity. In this sphere there are also commentaries on how professionals train and maintain their artistic and technical skills. Sociocultural sphere contains the thoughts about how the professional circus field is constructed in experiences and in discourses and what it means to be a circus professional. The results also reveal the touchstones in a circus professional’s identity development. The study points out some considerations where to pay attention, when improving and supporting the identity development of a circus student. These considerations are for example empowering student’s own technical and artistic work, professional guidance and creating professional networks.