Laboratorion toiminnan ja laadun kehittäminen : Case : Pohjola Sairaala
Pensaari, Pia (2019)
Pensaari, Pia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Pohjola Sairaalan laboratorioiden laatukäsikirjan kehittäminen. Pohjola Sairaala on yksityinen, suomalainen yritys, joka toimii viidellä paikkakunnalla Suomessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Pohjola Sairaalan laboratorioiden toimintaa ja laatua. Tarkoituksena oli koota laatukäsikirja, jolla ohjataan laboratorioiden toimintaa ja laatua. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia teknologisia ratkaisuja voidaan hyödyntää laboratorion laadunhallinnassa sekä laatukäsikirjan käyttämisessä ja ylläpitämisessä.
Pohjola Sairaalan lähilaboratorioissa otetaan laboratoriotutkimuksiin tarvittavia laboratorionäytteitä Pohjola Sairaalan asiakkaista. Laboratoriotutkimukset voidaan analysoida keskuslaboratoriossa tai vieritutkimuslaitteilla lähilaboratoriossa. Vieritutkimuslaitteilla tehtävä analytiikka on niin kutsua pikadiagnostiikkaa, jota hyödynnetään erityisesti päivystyksellisessä lääkärinvastaanottotoiminnassa diagnoosin muodostamiseksi.
Vieritutkimusanalytiikan laadukas ylläpito edellyttää laboratoriotoiminnan kokonaisvaltaista laadunhallintaa, johon sisältyy paljon tietojen kirjaamista. Tietojen kirjaamiseen saattaa liittyä ongelmia, kuten hankalat taulukot, oleellisen ja epäoleellisen tiedon erottaminen, tietojen tarpeellisuuden ymmärtäminen ja kerätyn tiedon hallinta.
Työni raporttiosuudessa käsitellään lähilaboratorion toimintaa, erityisesti vieritutkimusanalytiikan osalta. Olen koonnut raporttiosuuden teorian pohjalta laatukäsikirjan, jossa on lakien, asetusten ja suositusten edellyttämät ohjeet laboratorion toiminnan johtamiseksi.
Lisäksi työssä on vertailtu kolmea vieritutkimuslaitteiden toimintaa ohjaavan järjestelmän hyötyjä ja toimintoja. Lisäksi olen pohtinut teknologisten ratkaisujen hyödyntämistä laatukäsikirjan toimintatapojen toteutuksessa, sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja lähilaboratorion tiedonhallinnassa.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Pohjola Sairaalan laboratorioiden toimintaa ja laatua. Tarkoituksena oli koota laatukäsikirja, jolla ohjataan laboratorioiden toimintaa ja laatua. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia teknologisia ratkaisuja voidaan hyödyntää laboratorion laadunhallinnassa sekä laatukäsikirjan käyttämisessä ja ylläpitämisessä.
Pohjola Sairaalan lähilaboratorioissa otetaan laboratoriotutkimuksiin tarvittavia laboratorionäytteitä Pohjola Sairaalan asiakkaista. Laboratoriotutkimukset voidaan analysoida keskuslaboratoriossa tai vieritutkimuslaitteilla lähilaboratoriossa. Vieritutkimuslaitteilla tehtävä analytiikka on niin kutsua pikadiagnostiikkaa, jota hyödynnetään erityisesti päivystyksellisessä lääkärinvastaanottotoiminnassa diagnoosin muodostamiseksi.
Vieritutkimusanalytiikan laadukas ylläpito edellyttää laboratoriotoiminnan kokonaisvaltaista laadunhallintaa, johon sisältyy paljon tietojen kirjaamista. Tietojen kirjaamiseen saattaa liittyä ongelmia, kuten hankalat taulukot, oleellisen ja epäoleellisen tiedon erottaminen, tietojen tarpeellisuuden ymmärtäminen ja kerätyn tiedon hallinta.
Työni raporttiosuudessa käsitellään lähilaboratorion toimintaa, erityisesti vieritutkimusanalytiikan osalta. Olen koonnut raporttiosuuden teorian pohjalta laatukäsikirjan, jossa on lakien, asetusten ja suositusten edellyttämät ohjeet laboratorion toiminnan johtamiseksi.
Lisäksi työssä on vertailtu kolmea vieritutkimuslaitteiden toimintaa ohjaavan järjestelmän hyötyjä ja toimintoja. Lisäksi olen pohtinut teknologisten ratkaisujen hyödyntämistä laatukäsikirjan toimintatapojen toteutuksessa, sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja lähilaboratorion tiedonhallinnassa.