Ravintolaliiketoiminnan myyminen
Ozan, Iida Maria (2019)
Ozan, Iida Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037373
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli ravintolaliiketoiminnan myymistä. Aihetta tutkittiin sekä ostajan, että myyjän näkökulmasta. Tavoitteena oli saada vastaus kysymyksille ”Mitä on ravintolaliiketoiminnan myyminen?” ja ”Mitä se vaatii onnistuakseen?”. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja jo olemassa olevaa tietoa kerättiin kirjallisuudesta sekä haastatteluista. Alkuun tutkija perehtyi laadulliseen tutkimukseen ja rajasi sekä esitteli käyttämänsä materiaalin. Haastatteluosuudessa kolme tutkijalle ennestään tuttua ravintola-alan yrittäjää kertoivat omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan teemahaastatteluiden avulla.
Tutkimuksessa oli myös toiminnallinen osuus, jossa toimeksiantona olevan yrityksen Iidaoz Oy:n omistama liiketoiminta Ravintola Hovi laitettiin yleiseen myyntiin. Tavoitteena oli saada liiketoiminnasta kiinnostuneita ostajia. Yhteydenottoihin vastattiin ja neuvottelut saatiin käynnistettyä. Prosessi eri vaiheineen kuvattiin opinnäytetyössä mahdollisimman tarkasti. Tutkimuksen perusteella liiketoiminnan myymisessä päätettiin kääntyä yritysmyynteihin erikoistuneen ammattilaisen puoleen.
Opinnäytetyössä pyrittiin noudattamaan haastateltavien ja yhteydenottajien täyttä anonymiteettia ja tästä syystä myös osa tutkimusmateriaalista jouduttiin muuttamaan muotoon, jossa siihen osallistuneet eivät olisi tunnistettavissa. Tuloksien perusteella ravintolaliiketoiminnan myyminen on haastavaa Suomessa pääsääntöisesti ostajien vähyyden vuoksi. Yrittäjyyden ei koeta olevan houkuttelevaa. Onnistuneisiin liiketoimintakauppoihin ei ollut olemassa vain yhtä oikeaa keinoa, vaan siihen oli mahdollista päästä eri tavoin. Tuloksien perusteella voitiin sanoa, että liiketoiminnan myymistä ja ostamista suunnitellessa on kuitenkin hyvä pyytää edes jossain vaiheessa konsultointiapua yrityskauppoihin erikoistuneilta asiantuntijoilta.
Tutkimuksessa oli myös toiminnallinen osuus, jossa toimeksiantona olevan yrityksen Iidaoz Oy:n omistama liiketoiminta Ravintola Hovi laitettiin yleiseen myyntiin. Tavoitteena oli saada liiketoiminnasta kiinnostuneita ostajia. Yhteydenottoihin vastattiin ja neuvottelut saatiin käynnistettyä. Prosessi eri vaiheineen kuvattiin opinnäytetyössä mahdollisimman tarkasti. Tutkimuksen perusteella liiketoiminnan myymisessä päätettiin kääntyä yritysmyynteihin erikoistuneen ammattilaisen puoleen.
Opinnäytetyössä pyrittiin noudattamaan haastateltavien ja yhteydenottajien täyttä anonymiteettia ja tästä syystä myös osa tutkimusmateriaalista jouduttiin muuttamaan muotoon, jossa siihen osallistuneet eivät olisi tunnistettavissa. Tuloksien perusteella ravintolaliiketoiminnan myyminen on haastavaa Suomessa pääsääntöisesti ostajien vähyyden vuoksi. Yrittäjyyden ei koeta olevan houkuttelevaa. Onnistuneisiin liiketoimintakauppoihin ei ollut olemassa vain yhtä oikeaa keinoa, vaan siihen oli mahdollista päästä eri tavoin. Tuloksien perusteella voitiin sanoa, että liiketoiminnan myymistä ja ostamista suunnitellessa on kuitenkin hyvä pyytää edes jossain vaiheessa konsultointiapua yrityskauppoihin erikoistuneilta asiantuntijoilta.