Perehdytyksen mobilisointi : Digitaalisen mobiiliperehdytyksen tarpeet NoHo Partners Oyj -konsernissa
Miilumäki, Jaana (2019)
Miilumäki, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027356
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee perehdyttämistä, kuvaa perehdyttämiseen liittyviä käsitteitä ja avaa niiden merkitystä tuloksellisen organisaation rakentamiseksi. Yritysten ja organisaatioiden tulisi ymmärtää, että hyvin suunniteltu ja toteutettu perehdytys voidaan nähdä yritykseen sitoutuneena ja motivoituneena henkilökuntana. Työn tavoitteena on löytää NoHo Partners Oyj:lle yhtenäinen perehdytysmalli digitalisaatiota hyödyntäen. Suomen johtavin ravintola-alan yritys haluaa olla kehittyvä ja ajan hermoilla oleva työnantaja.
NoHo Partners Oyj syntyi vuoden 2018 lopulla edeltäjänsä Restamax Oyj fuusioituessa Royal Ravintolat Oy:n kanssa. Organisaatiolla ei toistaiseksi ole yhtenäistä perehdyttämismallia. Tämän työn tarkoituksena on auttaa löytämään ja kehittämään koko organisaatiorakennetta parhaiten palveleva, nykyaikainen perehdyttämismalli. Lisäksi tässä työssä tutkimustyön kautta pyritään saamaan selville digitaalisuuden hyödyntämisen mahdollisuus perehdyttämisessä.
Yrityksissä on viimein alettu ymmärtämään se tosiasia, että osaavien työntekijöiden perehdyttäminen liittyy vahvasti sitouttamiseen. Lisäksi organisaation uudistumiskyky ja tuloksellisuus voidaan vahvasti liittää perehdyttämiseen. Teknologia antaa monimuotoisia mahdollisuuksia kouluttamiselle, mutta perehdyttämisessä palveluliiketoiminnan työtehtävissä teknologian hyödyntämisestä ei tule tehdä itseisarvoa. Asioita opitaan monelta osin edelleen mieluiten itse tehden ja toista opettaen.
Mobiiliperehdytys on jo muutamien suurten yhtiöiden käytössä Suomessa, joskin ei vielä kovin yleistä palveluliiketoiminnan alalla. NoHo Partners Oyj:lla on mahdollisuus olla tässä asiassa edelläkävijä Suomen palveluliiketoiminnassa. Mobiiliperehdytysjärjestelmän suunnittelussa, sisällöntuotannossa, pilotoinnissa ja jatkuvassa käytössä kehotetaan loppukäyttäjälähtöiseen lähestymistapaan, sillä osalla käyttäjistä tulee olemaan ennakkoluuloja järjestelmän käytön ja merkityksen suhteen. Järjestelmän tulee toimia, jotta se ei mahdollisilla virheellisyyksillään, toimimattomuuksillaan tai muiden puutteidensa vuoksi lisää negatiivisia asenteita. Tärkeintä on, että työntekijä ei jää yksin järjestelmän kanssa vaan työntekijän tulisi havaita, että mobiiliperehdytys on vain yksi osa ja työkalu kokonaisvaltaisen perehdytyksen tukena.
NoHo Partners Oyj syntyi vuoden 2018 lopulla edeltäjänsä Restamax Oyj fuusioituessa Royal Ravintolat Oy:n kanssa. Organisaatiolla ei toistaiseksi ole yhtenäistä perehdyttämismallia. Tämän työn tarkoituksena on auttaa löytämään ja kehittämään koko organisaatiorakennetta parhaiten palveleva, nykyaikainen perehdyttämismalli. Lisäksi tässä työssä tutkimustyön kautta pyritään saamaan selville digitaalisuuden hyödyntämisen mahdollisuus perehdyttämisessä.
Yrityksissä on viimein alettu ymmärtämään se tosiasia, että osaavien työntekijöiden perehdyttäminen liittyy vahvasti sitouttamiseen. Lisäksi organisaation uudistumiskyky ja tuloksellisuus voidaan vahvasti liittää perehdyttämiseen. Teknologia antaa monimuotoisia mahdollisuuksia kouluttamiselle, mutta perehdyttämisessä palveluliiketoiminnan työtehtävissä teknologian hyödyntämisestä ei tule tehdä itseisarvoa. Asioita opitaan monelta osin edelleen mieluiten itse tehden ja toista opettaen.
Mobiiliperehdytys on jo muutamien suurten yhtiöiden käytössä Suomessa, joskin ei vielä kovin yleistä palveluliiketoiminnan alalla. NoHo Partners Oyj:lla on mahdollisuus olla tässä asiassa edelläkävijä Suomen palveluliiketoiminnassa. Mobiiliperehdytysjärjestelmän suunnittelussa, sisällöntuotannossa, pilotoinnissa ja jatkuvassa käytössä kehotetaan loppukäyttäjälähtöiseen lähestymistapaan, sillä osalla käyttäjistä tulee olemaan ennakkoluuloja järjestelmän käytön ja merkityksen suhteen. Järjestelmän tulee toimia, jotta se ei mahdollisilla virheellisyyksillään, toimimattomuuksillaan tai muiden puutteidensa vuoksi lisää negatiivisia asenteita. Tärkeintä on, että työntekijä ei jää yksin järjestelmän kanssa vaan työntekijän tulisi havaita, että mobiiliperehdytys on vain yksi osa ja työkalu kokonaisvaltaisen perehdytyksen tukena.