4–5-vuotiaiden lasten syrjäytyminen päiväkotien vertaisryhmissä
Helakorpi, Essi; Pitkäniemi, Laura; Pätsi, Camilla (2019)
Helakorpi, Essi
Pitkäniemi, Laura
Pätsi, Camilla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027355
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia syitä pienten lasten syrjäytymiselle Oulun kaupungin päiväkotien ryhmissä. Opinnäytetyön avulla haluttiin tuoda esille päiväkodeissa esiintyvää syrjäytymistä. Syrjäytymistä on tutkittu kouluikäisten keskuudessa paljon, mutta vähemmän varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on kartoittaa syitä 4–5-vuotiaiden lasten syrjäytymiselle päiväkotiympäristössä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen, jotta syrjäytymistä voisi ymmärtää mahdollisimman kattavasti. Aineisto kerättiin sähköisen strukturoidun kyselylomakkeen avulla anonyymisti Oulun kaupungin päiväkotien työntekijöiltä. Opinnäytetyötä varten haettiin tutkimuslupa Oulun kaupungin varhaiskasvatusjohtajalta. Kyselystä saadut tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui kyselyn vastauksien mukaan. Teoriaosuudessa käsitellään syrjäytymistä, leikkiä ja lapsen sosiaalista maailmaa.
Kyselyn tuloksista nousi esille erityisesti vapaan leikin aikana tapahtuvaa syrjäy-tymistä. Syrjäytymiseen vaikuttivat myös lapsen sosiaaliset-, tunne- ja leikkitaidot. Vastauksissa korostui aikuisen läsnäolon ja havainnoinnin merkitys: aikuisella on merkittävä rooli lapsen syrjäytymisen ehkäisyssä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen, jotta syrjäytymistä voisi ymmärtää mahdollisimman kattavasti. Aineisto kerättiin sähköisen strukturoidun kyselylomakkeen avulla anonyymisti Oulun kaupungin päiväkotien työntekijöiltä. Opinnäytetyötä varten haettiin tutkimuslupa Oulun kaupungin varhaiskasvatusjohtajalta. Kyselystä saadut tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui kyselyn vastauksien mukaan. Teoriaosuudessa käsitellään syrjäytymistä, leikkiä ja lapsen sosiaalista maailmaa.
Kyselyn tuloksista nousi esille erityisesti vapaan leikin aikana tapahtuvaa syrjäy-tymistä. Syrjäytymiseen vaikuttivat myös lapsen sosiaaliset-, tunne- ja leikkitaidot. Vastauksissa korostui aikuisen läsnäolon ja havainnoinnin merkitys: aikuisella on merkittävä rooli lapsen syrjäytymisen ehkäisyssä.