Jäsenpalveluiden kehittäminen Uuden muotoilun yhdistykselle
Lehtinen, Kirsti (2019)
Lehtinen, Kirsti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027337
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli jäsenpalveluiden kehittäminen Uuden muotoilun yhdistykselle. Työssä käytiin läpi myös yhdistyksen kehitystä ensimmäisen viiden vuoden aikana vertaamalla yhdistyksen toimintasuunnitelmia ja –kertomuksia sekä yhdistyksen toimintaa yleisesti.
Tutkimusta varten tehtiin kysely yhdistyksen jäsenille, haastateltiin yhdistyksen entistä ja nykyistä puheenjohtajaa sekä käytettiin benchmarkkausta tutkimalla muita muotoiluyhdistyksiä. Tietopohjaosuudessa kerrotaan mitä yhdistystoiminta on, mikä on Uuden muotoilun yhdistys ja miten se toimii sekä mitä tarkoitetaan jäseneduilla ja jäsenlähtöisyydellä. Lukijalle avataan myös hieman mitä muotoilu tarkoittaa ja miten muotoilu näkyy Turussa.
Keräämäni aineiston pohjalta selventyi, että yhdistyksen jäsenpalvelut ja –edut ovat jo hyvällä mallilla ja ennemminkin niiden laatuun tulisi kiinnittää huomiota. Menetelmistä saadun aineiston ja tietoperustan avulla saatiin koottua yhdistykselle kehitysehdotuksia sekä tehtiin havaintoja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota palveluiden laadun parantamiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi turkulainen Uuden muotoilun yhdistys, joka toimii paikallisten muotoilijoiden voimin ja jonka tarkoituksena on lisätä alueen muotoilutoimijoiden yhteistyötä ja järjestää muotoilutapahtumia.
Tutkimusta varten tehtiin kysely yhdistyksen jäsenille, haastateltiin yhdistyksen entistä ja nykyistä puheenjohtajaa sekä käytettiin benchmarkkausta tutkimalla muita muotoiluyhdistyksiä. Tietopohjaosuudessa kerrotaan mitä yhdistystoiminta on, mikä on Uuden muotoilun yhdistys ja miten se toimii sekä mitä tarkoitetaan jäseneduilla ja jäsenlähtöisyydellä. Lukijalle avataan myös hieman mitä muotoilu tarkoittaa ja miten muotoilu näkyy Turussa.
Keräämäni aineiston pohjalta selventyi, että yhdistyksen jäsenpalvelut ja –edut ovat jo hyvällä mallilla ja ennemminkin niiden laatuun tulisi kiinnittää huomiota. Menetelmistä saadun aineiston ja tietoperustan avulla saatiin koottua yhdistykselle kehitysehdotuksia sekä tehtiin havaintoja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota palveluiden laadun parantamiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi turkulainen Uuden muotoilun yhdistys, joka toimii paikallisten muotoilijoiden voimin ja jonka tarkoituksena on lisätä alueen muotoilutoimijoiden yhteistyötä ja järjestää muotoilutapahtumia.