Perinteet tutuksi -projekti
Hautala, Paula (2019)
Hautala, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027307
Tiivistelmä
Projektin tavoitteena oli toteuttaa varaisovanhempi-toiminta Kaustisen Pajalan päiväkodissa 3_5-vuotiaiden lapsiryhmässä. Varaisovanhemmat-toiminnan tarkoitus on mahdollistaa Kaustisen Pajalan päiväkodin lapsille aikaa varaisovanhemman kanssa ja mahdollisuus oppia varaisovanhemmilta perinteistä. Perinteiden oppiminen toteutettiin projektissa leikin, askartelun ja kertomusten kautta. Toteutetusta toiminnasta kerättiin palaute haastattelemalla toiminnassa mukana olleita lapsia, heidän vanhempiaan, henkilökuntaa sekä varaisovanhempaa. Lisäksi pidin havainnoinneista toimintapäiväkirjaa, joka toimi myös projektin aineistona.
Toiminnasta saatiin positiivista palautetta. Niin varaisovanhempi, henkilökunta kuin lasten vanhemmat pitivät tärkeänä, että lapset oppivat perinteitä sekä kädentaitoja. Lapset pitivät yhteisestä toiminnasta varaisovanhemman kanssa ja olivat toiminnassa aktiivisesti mukana. Lapset kuuntelivat perinteistä kerrottuja tarinoita mielenkiinnolla sekä osallistuivat yhteisiin keskusteluihin. Lapset tekivät mielellään askarteluja varaisovanhemman ohjauksessa. Varaisovanhemman kanssa askarrelleet lapset tuntuivat viihtyneen paremmin askartelujen parissa kuin lapset, jotka olivat henkilökunnan ohjauksessa. Lasten ja varaisovanhemman välinen vuorovaikutus oli helppoa ja hyväntuulista.
Henkilökunta antoi kehittämisideoita toimintaan. He kokivat, että toiminta voitaisiin toteuttaa pienryhmätoimintana. Pienryhmätoiminnan avulla voitaisiin mahdollistaa ainakin rauhallisempi toimintaympäristö sekä aikaa enemmän lapsien yksilölliselle ohjaukselle askarteluissa.
Aikaisemmin tehtyjen tutkimusten mukaan lasten ja ikäihmisen vuorovaikutuksella voidaan tukea lapsen itsetuntoa ja sosiaalista kehitystä sekä siirtää perinteitä sukupolvelta toiselle. Vanhusten kiireettömyys ja ystävällisyys tarjoaa lapsille mahdollisuuden kokea olevansa merkityksellisiä. Pelkästään vanhuksen läsnäolo ja lapsen toimien seuraaminen luo lapselle turvallisuuden ja tärkeyden tunteen.
Toiminnasta saatiin positiivista palautetta. Niin varaisovanhempi, henkilökunta kuin lasten vanhemmat pitivät tärkeänä, että lapset oppivat perinteitä sekä kädentaitoja. Lapset pitivät yhteisestä toiminnasta varaisovanhemman kanssa ja olivat toiminnassa aktiivisesti mukana. Lapset kuuntelivat perinteistä kerrottuja tarinoita mielenkiinnolla sekä osallistuivat yhteisiin keskusteluihin. Lapset tekivät mielellään askarteluja varaisovanhemman ohjauksessa. Varaisovanhemman kanssa askarrelleet lapset tuntuivat viihtyneen paremmin askartelujen parissa kuin lapset, jotka olivat henkilökunnan ohjauksessa. Lasten ja varaisovanhemman välinen vuorovaikutus oli helppoa ja hyväntuulista.
Henkilökunta antoi kehittämisideoita toimintaan. He kokivat, että toiminta voitaisiin toteuttaa pienryhmätoimintana. Pienryhmätoiminnan avulla voitaisiin mahdollistaa ainakin rauhallisempi toimintaympäristö sekä aikaa enemmän lapsien yksilölliselle ohjaukselle askarteluissa.
Aikaisemmin tehtyjen tutkimusten mukaan lasten ja ikäihmisen vuorovaikutuksella voidaan tukea lapsen itsetuntoa ja sosiaalista kehitystä sekä siirtää perinteitä sukupolvelta toiselle. Vanhusten kiireettömyys ja ystävällisyys tarjoaa lapsille mahdollisuuden kokea olevansa merkityksellisiä. Pelkästään vanhuksen läsnäolo ja lapsen toimien seuraaminen luo lapselle turvallisuuden ja tärkeyden tunteen.