Yhteisiä leikkihetkiä Nuppulassa: Leikkikansio ryhmäperhepäiväkotiin
Toropainen, Jenna; Nikkanen, Anu (2019)
Toropainen, Jenna
Nikkanen, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027306
Tiivistelmä
Leikki on hyvin tärkeää lapsille, ja se edistää heidän kehitystään, kasvuaan ja oppimistaan monipuolisesti. Leikeissä lasten tiedot ja taidot edistyvät, ja sen tulisikin olla keskeisessä roolissa varhaiskasvatuksen eri toimintaympäristöissä. Opinnäytetyössä tehtiin tuotteistettuna kehittämistyönä leikkikansio, joka sisälsi 3–5-vuotiaille suunnattuja ohjattuja yhteisleikkejä. Toimeksiantajana oli yksityinen ryhmäperhepäiväkoti Nuppula Iisalmesta. Heillä oli haasteita keksiä yhteisleikkejä eri-ikäisille lapsille. Tavoitteena oli luoda leikkikansio toimeksiantajan tarpeisiin. Tämän pohjalta selvitettiin eri tavoin, millaisia yhteisleikkejä voi järjestää 3–5-vuotiaille lapsille ryhmäperhepäiväkodissa.
Kansiota varten etsittiin ajankohtaista teoriatietoa, vanhemmille ja työntekijöille tehtiin kyselyt, leikkejä kokeiltiin lasten kanssa ja niitä havainnoitiin. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyön taustalla toimivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja varhaiskasvatuslain lisäksi erityisesti leikin teoria ja leikki-ikäisten lasten kehitys.
Valmis leikkikansio sisältää 70 kuvitettua leikkiä. Kaikissa leikeissä on mainittu tavoitteet, ohjeet ja tarvikkeet sekä osasta löytyy vinkkejä leikin kehittämiseen ja muokkaamiseen. Kansion leikit ovat eri kirjoista ja Internet-lähteistä sekä opinnäytetyön tekijöiden itse keksimiä.
Vaikka leikkikansio on suunniteltu ja toteutettu Nuppulan tarpeiden mukaan, voivat muutkin varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät hyötyä siitä. Kansiota voi jatkokehittää esimerkiksi pitämällä se ajan tasalla, ottamalla huomioon 6-vuotiaat, osallistamalla lapsia enemmän kansion suunnittelussa sekä jakamalla leikit eri tavoin. Leikkikansiota voisi myös tutkia sen hyödyllisyyden ja käytön perusteella
Kansiota varten etsittiin ajankohtaista teoriatietoa, vanhemmille ja työntekijöille tehtiin kyselyt, leikkejä kokeiltiin lasten kanssa ja niitä havainnoitiin. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyön taustalla toimivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja varhaiskasvatuslain lisäksi erityisesti leikin teoria ja leikki-ikäisten lasten kehitys.
Valmis leikkikansio sisältää 70 kuvitettua leikkiä. Kaikissa leikeissä on mainittu tavoitteet, ohjeet ja tarvikkeet sekä osasta löytyy vinkkejä leikin kehittämiseen ja muokkaamiseen. Kansion leikit ovat eri kirjoista ja Internet-lähteistä sekä opinnäytetyön tekijöiden itse keksimiä.
Vaikka leikkikansio on suunniteltu ja toteutettu Nuppulan tarpeiden mukaan, voivat muutkin varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät hyötyä siitä. Kansiota voi jatkokehittää esimerkiksi pitämällä se ajan tasalla, ottamalla huomioon 6-vuotiaat, osallistamalla lapsia enemmän kansion suunnittelussa sekä jakamalla leikit eri tavoin. Leikkikansiota voisi myös tutkia sen hyödyllisyyden ja käytön perusteella