Tuettu kirjoittaminen : Tietoa puolesta sekä vastaan aiheesta tuettu kirjoittaminen kommunikointimenetelmänä
Tuominen, Jenna (2019)
Tuominen, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027264
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota mahdollisimman kattava tietopaketti aiheesta tuettu kirjoittaminen. Tietopaketti oli tarkoitettu tulevalle puhevammaisten tulkille tai muulle puhevamma-alalla toimivalle henkilölle. Tavoitteena oli koota tietoa puolesta ja vastaan aiheesta tuettu kirjoittaminen kommunikointimenetelmänä sekä koota aiempia tutkimuksia aiheesta yhteen. Tavoitteena oli, että lukija saa mahdollisimman laajan käsityksen tuetun kirjoittamisen hyödyistä ja haitoista.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin käsitteitä puhevamma, puhevammaisten tulkki sekä tuetun kirjoittamisen taustatietoa. Tuetun kirjoittamisen tietoperustassa syvennyttiin käsitteen avaamiseen ja tuettuun kirjoittamiseen kommunikointimenetelmänä. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin tuetun kirjoittamisen kohderyhmä sekä historia.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin argumentaatioanalyysia ja kirjallisuuskatsausta. Argumentaatioanalyysin avulla analysoitiin tuettua kirjoittamista koskevia kannanottoja. Kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin jo olemassa olevaa, pääosin suomalaista, tutkimustietoa aiheesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tulevan puhevammaisten tulkin käyttöön tehty tietoon perustuva kooste tuetusta kirjoittamisesta. Opinnäytetyössä kirjoittaja ei itse ottanut kantaa tuettuun kirjoittamiseen kommunikointimenetelmänä vaan tarjosi lukijalle ne tutkimuksiin ja kannanottoihin perustuvat tiedot menetelmästä ja siitä käytävästä puolesta ja vastaan keskustelusta, mitä tällä hetkellä on tarjolla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin käsitteitä puhevamma, puhevammaisten tulkki sekä tuetun kirjoittamisen taustatietoa. Tuetun kirjoittamisen tietoperustassa syvennyttiin käsitteen avaamiseen ja tuettuun kirjoittamiseen kommunikointimenetelmänä. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin tuetun kirjoittamisen kohderyhmä sekä historia.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin argumentaatioanalyysia ja kirjallisuuskatsausta. Argumentaatioanalyysin avulla analysoitiin tuettua kirjoittamista koskevia kannanottoja. Kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin jo olemassa olevaa, pääosin suomalaista, tutkimustietoa aiheesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tulevan puhevammaisten tulkin käyttöön tehty tietoon perustuva kooste tuetusta kirjoittamisesta. Opinnäytetyössä kirjoittaja ei itse ottanut kantaa tuettuun kirjoittamiseen kommunikointimenetelmänä vaan tarjosi lukijalle ne tutkimuksiin ja kannanottoihin perustuvat tiedot menetelmästä ja siitä käytävästä puolesta ja vastaan keskustelusta, mitä tällä hetkellä on tarjolla.