Hiljainen tieto: osaaminen strategisena kilpailutekijänä
Brusin, Tiia-Linnea (2019)
Brusin, Tiia-Linnea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027183
Tiivistelmä
Finanssimaailma elää murrosaikaa, jossa eri toimijat ovat pakotettuja pohtimaan millä tekijöillä ja strategisilla valinnoilla organisaatio takaa menestymisen nyt ja tulevaisuudessa. Osaaminen ja hiljainen tieto ovat tekijöitä, jotka ovat osaltaan merkittävässä roolissa organisaation kantavana voimavarana, mutta jotka toisaalta siirtyvät myös hitaasti yksiköltä toiselle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on osoittaa osaamispääoman merkitys strategisena menestystekijänä ja tuoda esiin kriittisen hiljaisen tiedon tekijät rahoituspalveluiden yksikössä. Lisäksi tavoitteena on kerätä vahvojen osaajien näkemys tiedon ja osaamisen jakamisen parhaista menetelmistä sekä niihin liittyvistä haasteista pohjautuen heidän omiin kokemuksiinsa. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena, jossa on käytetty laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmiä. Tutkimuksessa on haastateltu otantajoukkoa teemahaastattelun mallin mukaisesti hyödyntäen johtopäätöksien tukena valitun joukon havainnointia. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään haastateltavien omakohtaisten kokemuksien avulla parhaiksi koettuja hiljaisen tiedon jakamisen menetelmiä, millaisia mahdollisuuksia osaamisen kehittäminen ja tiedon jakaminen tuovat organisaatiolle, mutta toisaalta myös millaisia haasteita näihin liittyy. Organisaatiossa vallitsevan auttamisen ja yhteen hiileen puhaltamisen kulttuuri on ollut tiedossa. Tutkimus nosti esiin murroksessa olevan työelämän, jatkuvasti uudistuvien prosessien sekä digitalisaation merkityksen yksilön laaja-alaisen osaamisen tukemisessa ja ylläpidossa. Nämä osa-alueet osoittautuivat tutkimuksen mukaan olevan haasteina myös esimiestyön näkökulmasta. Lisäksi asiakaskäytöksen muutoksen ohella yksilöiden oman työn johtaminen ja osaamisen ylläpito osoittautuivat oleellisiksi tekijöiksi hiljaisen tiedon jakamisen kannalta. Tutkimus pohjautuu hiljaisen osaamisen tunnistamiseen, osaamisen kehittämiseen ja niiden johtamiseen. Teorian avulla on osoitettu, että kehittymisen kannalta osaamisen laaja-alaisuudella ja nopealla reagoinnilla muutoksiin organisaatio kykenee saavuttamaan asettamansa tavoitteet. Lisäksi organisaatio kykenee parhaimmillaan madaltamaan kustannuksiaan sitouttamalla työntekijät organisaatioon ja jakamalla osaamispääomaa ajoissa yksiköiden sisällä. The banking industry is going through a transition where different actors are forced to think about the elements of success and the strategic choices that guarantee the success now and in the future. Know-how and tacit knowledge play a key role in the organizations but are slow in their movement from one department to another. The purpose of this research was to demonstrate the significance of the employees´ knowledge as a strategic success factor, to shed light on the experts with critical tacit knowledge in the financing department and to gather their views, based on their experience, on the best methods of sharing knowledge and the challenges it brings. The research was executed using the tools of a qualitative research. The interviews were implemented as theme interviews where observations were made to draw conclusions. The aim of the interviews was to find the best methods of sharing tacit knowledge based on the interviewees’ own experience and also to clarify the opportunities and challenges the development and sharing of such knowledge bring to the organization. The research showed the challenges of the collaboration the departments face due to tightened regulations, the changes in the working life, continuously renewing processes and digitalization. They were also the factors that challenge the work of superiors. In addition, other challenges in sharing tacit knowledge were caused by changes in customer behavior, management of one’s own work and maintaining of knowledge management of an individual. The purpose of the thesis was to demonstrate the recognition, development and management of tacit knowledge. Through theory it has been pointed out that an organization can reach its goals with extensive knowledge and fast reaction to changes. At its best the organization can lower its costs by engaging employees to the organization and sharing knowledge forward.