Liuoksen valmistaminen laimentamalla : Lääkelaskennan opetusvideo Diakonia-ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoille itseopiskelun tueksi
Ikäheimo, Hanna; Ruottinen, Jenni (2019)
Ikäheimo, Hanna
Ruottinen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027168
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hanna Ikäheimo ja Jenni Ruottinen
Liuoksen valmistaminen laimentamalla. Lääkelaskennan opetusvideo Diakonia-ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoille itseopiskelun tueksi
52 s., 4 liitettä
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki
Terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideo liuoksen valmistamisesta laimentamalla Diakonia-ammattikorkeakoulun lääkelaskennan tukipajan oppimisalustalle Moodleen. Oppimisalustalla sairaanhoidon opiskelijat voivat käyttää opetusvideota itsenäisen opiskelun tukena lääkelaskennan harjoittelemisessa. Video tehtiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtorin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Diakonia-ammattikorkeakoulun lääkelaskennan opetusta, jotta voitaisiin parantaa sairaanhoidon opiskelijoiden lääkelaskennan osaamista.
Opetusvideo koostuu kolmesta toisiaan tukevasta osasta. Videon ensimmäisessä osassa käydään liuoksen laimentaminen ja siihen liittyvä lääkelaskenta teoreettisesti läpi vaihtuvien diojen avulla. Kuvakerronnassa toistuvat samat elementit laimennuksen havainnollistamiseksi. Toisessa osiossa sairaanhoitaja valmistaa käytännössä liuoksen käyttövalmiiksi. Kolmannessa osiossa kerrataan lyhyesti kahden ensimmäisen osion asiat. Kaikissa osioissa kertojan ääni tähdentää kuvassa tapahtuvaa asiaa.
Opetusvideon toimivuutta testattiin Diakonia-ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoilla ja opettajilla. Kirjallisen palautteen perusteella suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että videosta olisi hyötyä lääkelaskennassa ja että videota voisi käyttää apuna itsenäisessä opiskelussa. Palautteesta nousi esille videon kokonaisuuden ja eri osa-alueiden, kuten puhujan äänen ja kuvituksen selkeys. Kertaamista pidettiin pääosin hyvänä. Kehitysehdotuksissa ei noussut esille mitään selkeää teemaa, jonka perusteella videota olisi tarvinnut muokata.
Kirjallisen palautteen lisäksi videosta saatiin suullista palautetta sekä opiskelijoilta että lääkehoidon opettajilta. Opiskelijat sanoivat aiheen olevan mielenkiintoinen, ajankohtainen ja tarpeellinen. Sekä opiskelijat että opettajat toivoivat videota laajempaan opetuskäyttöön Diakonia-ammattikorkeakoululle. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että video tarjoaa uusia menetelmiä lääkelaskennan itseopiskelun tueksi.
Asiasanat: diakoninen hoitotyö, lääkelaskenta, opetusvideo, sairaanhoitaja
Hanna Ikäheimo ja Jenni Ruottinen
Liuoksen valmistaminen laimentamalla. Lääkelaskennan opetusvideo Diakonia-ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoille itseopiskelun tueksi
52 s., 4 liitettä
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki
Terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideo liuoksen valmistamisesta laimentamalla Diakonia-ammattikorkeakoulun lääkelaskennan tukipajan oppimisalustalle Moodleen. Oppimisalustalla sairaanhoidon opiskelijat voivat käyttää opetusvideota itsenäisen opiskelun tukena lääkelaskennan harjoittelemisessa. Video tehtiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtorin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Diakonia-ammattikorkeakoulun lääkelaskennan opetusta, jotta voitaisiin parantaa sairaanhoidon opiskelijoiden lääkelaskennan osaamista.
Opetusvideo koostuu kolmesta toisiaan tukevasta osasta. Videon ensimmäisessä osassa käydään liuoksen laimentaminen ja siihen liittyvä lääkelaskenta teoreettisesti läpi vaihtuvien diojen avulla. Kuvakerronnassa toistuvat samat elementit laimennuksen havainnollistamiseksi. Toisessa osiossa sairaanhoitaja valmistaa käytännössä liuoksen käyttövalmiiksi. Kolmannessa osiossa kerrataan lyhyesti kahden ensimmäisen osion asiat. Kaikissa osioissa kertojan ääni tähdentää kuvassa tapahtuvaa asiaa.
Opetusvideon toimivuutta testattiin Diakonia-ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoilla ja opettajilla. Kirjallisen palautteen perusteella suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että videosta olisi hyötyä lääkelaskennassa ja että videota voisi käyttää apuna itsenäisessä opiskelussa. Palautteesta nousi esille videon kokonaisuuden ja eri osa-alueiden, kuten puhujan äänen ja kuvituksen selkeys. Kertaamista pidettiin pääosin hyvänä. Kehitysehdotuksissa ei noussut esille mitään selkeää teemaa, jonka perusteella videota olisi tarvinnut muokata.
Kirjallisen palautteen lisäksi videosta saatiin suullista palautetta sekä opiskelijoilta että lääkehoidon opettajilta. Opiskelijat sanoivat aiheen olevan mielenkiintoinen, ajankohtainen ja tarpeellinen. Sekä opiskelijat että opettajat toivoivat videota laajempaan opetuskäyttöön Diakonia-ammattikorkeakoululle. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että video tarjoaa uusia menetelmiä lääkelaskennan itseopiskelun tueksi.
Asiasanat: diakoninen hoitotyö, lääkelaskenta, opetusvideo, sairaanhoitaja