Hotellin esittelyvideoiden vaikutus kuluttajiin : Finlandia Park Hotel Helsinki
Kekkonen, Joonas (2019)
Kekkonen, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hotellin esittelyvideoiden vaikutusta kuluttajien mielikuviin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Finlandia Park Hotel Helsingin kanssa, jolle tuotettiin lyhyitä esittelyvideota julkisuuskuvan parantamiseksi. Tuotettujen videoiden avulla tutkittiin kuluttajien mielikuvien muutoksia asiantuntijoita haastattelemalla.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu eri kirjallisuus- ja internetlähteistä, jotka käsittelevät markkinointia, asiakkaiden ja kilpailijoiden analysointia, erilaisia videoon liittyviä tilastoja sekä videotuotannon vaiheita.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tuotettiin itse hotellin esittelyvideot opinnäytetyön tekijän toimesta. Tuotantoprosessi kirjoitettiin auki videotuotannon vaiheita käsittelevään lukuun yhdessä teorian kanssa.
Tutkimus suoritettiin laadullisella menetelmällä, jossa tiedon keräämiseen
käytettiin Skypen välityksellä käytyjä lomakehaastatteluja. Haastateltuja henkilöitä yhdisti vahva kokemus hotelleista. Toisilla haastatelluista oli työnkuvansa ansiosta enemmän kokemusta hotellien kilpailuttamisesta ja niiden varaamisesta, kun taas toisilla oli takanaan sadoittain vuosittaisia hotellimajoittumisia. Lisäksi haastateltiin yhtä matkailualan koulutusasiantuntijaa, jolla oli kokemusta myös hotellin johtamisesta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Finlandia Park Hotel Helsingille tuotetut esittelyvideot muuttivat haastateltujen henkilöiden mielikuvia hotellista muun muassa positiivisemmiksi, raikkaammiksi ja sympaattisemmiksi. Haastateltujen henkilöiden antaman palautteen perusteella tuotetut videot olivat informatiiviset ja selkeät.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu eri kirjallisuus- ja internetlähteistä, jotka käsittelevät markkinointia, asiakkaiden ja kilpailijoiden analysointia, erilaisia videoon liittyviä tilastoja sekä videotuotannon vaiheita.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tuotettiin itse hotellin esittelyvideot opinnäytetyön tekijän toimesta. Tuotantoprosessi kirjoitettiin auki videotuotannon vaiheita käsittelevään lukuun yhdessä teorian kanssa.
Tutkimus suoritettiin laadullisella menetelmällä, jossa tiedon keräämiseen
käytettiin Skypen välityksellä käytyjä lomakehaastatteluja. Haastateltuja henkilöitä yhdisti vahva kokemus hotelleista. Toisilla haastatelluista oli työnkuvansa ansiosta enemmän kokemusta hotellien kilpailuttamisesta ja niiden varaamisesta, kun taas toisilla oli takanaan sadoittain vuosittaisia hotellimajoittumisia. Lisäksi haastateltiin yhtä matkailualan koulutusasiantuntijaa, jolla oli kokemusta myös hotellin johtamisesta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Finlandia Park Hotel Helsingille tuotetut esittelyvideot muuttivat haastateltujen henkilöiden mielikuvia hotellista muun muassa positiivisemmiksi, raikkaammiksi ja sympaattisemmiksi. Haastateltujen henkilöiden antaman palautteen perusteella tuotetut videot olivat informatiiviset ja selkeät.