Hälsofrämjande konflikthantering - vårdledarens perspektiv
Calrén, Monika (2019)
Calrén, Monika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017114
Tiivistelmä
Syftet med studien är att ta reda på hur vårdledare hanterar konflikter på ett hälsofrämjande och konstruktivt sätt. Studien är gjord ur ett salutogent perspektiv och består av två delstudier. Studien är deduktiv och har en kvalitativ ansats. Delstudie 1 är en systematisk litteraturöversikt av sju vetenskapliga artiklar. Delstudie 2 är en intervjustudie med sju vårdledare. Resultatet från delstudie 1 beskrivs i tre teman, konfliktorsaker på vårdarbetsplatser, det goda vårdledarskapet, samt olika former av stöd vid konflikthantering. Resultatet från delstudie 2 beskrivs i fem teman, det goda vårdledarskapet, orsaker till konflikter, metoder vid konflikthantering, stöd vid konflikthantering samt utvecklingsbehov. Baserat på resultatet har en handlingsmodell för hälsofrämjande konflikthantering bildats. Handlingsmodellen är gjord som en process där det goda ledarskapet, kännedom om konfliktorsaker, olika former av stöd, samt metoder för konflikthantering tillsammans bildar en hälsofrämjande konflikthantering.
Resultatet visar att konflikter, dels kan bero på individer, dels på strukturer. Vårdledare använder sig ofta av ett samverkande ledarskap vid konflikthantering, där de flexibelt byter stil efter situation. Vårdledare söker stöd vid konflikthanteringen och använder sig av kommunikation och av organisering av arbetet när de hanterar konflikter.
Det är vanligt med konflikter mellan nya och äldre arbetstagare. Vårdledarna agerar ofta medlare vid konflikter. De lär sig hantera konflikter främst genom erfarenhet. Vårdledare hanterar konflikter på grund av etiska dilemman på liknande sätt som konflikter av andra orsaker. Idag saknas gemensamma riktlinjer vid vårdledares hantering av etiska dilemman. The purpose of the study is to identify constructive and salutogenic conflict management of nurse leaders. The study consists of two substudies. The approach is deductive and qualitative. Substudy 1 is a systematic literature study of seven scientific articles and substudy 2 is an interview study of seven nurse leaders. The substudy 1 resulted in three themes; conflicts in ward workplaces, the good nurse leadership, and support in conflict management. The sub study 2 resulted in five themes; the good leadership, sources of conflicts, methods in conflict management, support in conflict management, and needs of development. From the result a model of salutogenic conflict management is created. The model is made like a process where the good leadership, knowledge about the sources of conflicts, support of the leaders and methods of conflict management together form health promoting conflict management of nurse leadership.
The result shows that conflicts have individual causes and/or structural causes. Nurse leaders cooperate in conflict management and they change leadership style flexibly depending on the situation. Nurse leaders search support in conflict management. They use communication
and organization of work in conflict management.
It is common that conflicts occur between new and older staff. Nurse leaders often act as mediators in conflicts. Many nurse leaders learn conflict management by practice. They manage ethical dilemmas like other conflicts. It is a lack of common directives in conflict management of ethical dilemmas.
Resultatet visar att konflikter, dels kan bero på individer, dels på strukturer. Vårdledare använder sig ofta av ett samverkande ledarskap vid konflikthantering, där de flexibelt byter stil efter situation. Vårdledare söker stöd vid konflikthanteringen och använder sig av kommunikation och av organisering av arbetet när de hanterar konflikter.
Det är vanligt med konflikter mellan nya och äldre arbetstagare. Vårdledarna agerar ofta medlare vid konflikter. De lär sig hantera konflikter främst genom erfarenhet. Vårdledare hanterar konflikter på grund av etiska dilemman på liknande sätt som konflikter av andra orsaker. Idag saknas gemensamma riktlinjer vid vårdledares hantering av etiska dilemman.
The result shows that conflicts have individual causes and/or structural causes. Nurse leaders cooperate in conflict management and they change leadership style flexibly depending on the situation. Nurse leaders search support in conflict management. They use communication
and organization of work in conflict management.
It is common that conflicts occur between new and older staff. Nurse leaders often act as mediators in conflicts. Many nurse leaders learn conflict management by practice. They manage ethical dilemmas like other conflicts. It is a lack of common directives in conflict management of ethical dilemmas.