Ruotsin liikennelaskentajärjestelmä
Vesanen, Jussi (2019)
Vesanen, Jussi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli raportoida Ruotsin liikennelaskentajärjestelmä ja esitellä sen perusperiaatteet. Perimmäisenä syynä tälle oli, että ennakkoon tiedettiin Ruotsin järjestelmän poikkeavan joiltain osin Suomen vastaavasta. Tämän lisäksi työssä perehdyttiin hieman menetelmiin, joita Ruotsin järjestelmän taustalta löytyy sekä tehtiin vertailuja Ruotsin ja Suomen järjestelmien välillä. Toimeksiantajana työssä toimi Sitowise Oy.
Opinnäytetyön aluksi käytiin Ruotsin liikennelaskentajärjestelmän perusominaisuudet läpi. Selvitettiin Ruotsissa käytössä olevat mittaustekniikat, mittauksien ajankohdat ja rakenne ylipäätään. Mittauspäivien valintaprosessia ja mittausten käytännön toteutusta maastossa tarkasteltiin myös tarkemmin tässä työssä. Edellä mainittujen asioiden ohella suuressa roolissa oli lisäksi mittausten taustalla olevien laskentamenetelmien tarkastelu.
Ruotsin ja Suomen liikennelaskentajärjestelmiä vertailtaessa huomattiin joitain merkittäviä eroavaisuuksia. Yksi oleellisimmista eroista on se, että Ruotsissa ympärivuoden mittaavia pisteitä on huomattavasti vähemmän kuin Suomessa, mutta niiden rooli muun muassa kausivaihteluluokkien määräytymisessä on suurempi. Myös mittauskauden pituudessa on eroja maiden välillä. Ruotsissa suoritetaan mittauksia lähestulkoon ympäri vuoden, kun Suomessa mittauskausi kestää vain hieman yli seitsemän kuukautta.
Opinnäytetyön aluksi käytiin Ruotsin liikennelaskentajärjestelmän perusominaisuudet läpi. Selvitettiin Ruotsissa käytössä olevat mittaustekniikat, mittauksien ajankohdat ja rakenne ylipäätään. Mittauspäivien valintaprosessia ja mittausten käytännön toteutusta maastossa tarkasteltiin myös tarkemmin tässä työssä. Edellä mainittujen asioiden ohella suuressa roolissa oli lisäksi mittausten taustalla olevien laskentamenetelmien tarkastelu.
Ruotsin ja Suomen liikennelaskentajärjestelmiä vertailtaessa huomattiin joitain merkittäviä eroavaisuuksia. Yksi oleellisimmista eroista on se, että Ruotsissa ympärivuoden mittaavia pisteitä on huomattavasti vähemmän kuin Suomessa, mutta niiden rooli muun muassa kausivaihteluluokkien määräytymisessä on suurempi. Myös mittauskauden pituudessa on eroja maiden välillä. Ruotsissa suoritetaan mittauksia lähestulkoon ympäri vuoden, kun Suomessa mittauskausi kestää vain hieman yli seitsemän kuukautta.