Ennakointia Kymenlaakson yrityksissä
Heikkinen, Mauri (2019)
Heikkinen, Mauri
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306964
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty KYMIEXACT – täsmäosaamista Kymenlaaksoon -hankkeelle, jota hallinnoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Hanke on ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa ja sen tavoitteena on yritystoiminnan, osaamisen ja kilpailukyvyn edistäminen. Tavoitteeseen kuuluu myös saatavilla olevan alueellisen ja maakunnallisen ennakointitiedon hyödynnettävyyden parantaminen osaamispolkujen rakentamisen tueksi. Ennakointi on osa KYMIEXACT-hanketta ja opinnäytetyö edistää hankkeen kokonaisvaltaista toteutumista ja selventää, minkälainen ennakointitieto on käytännössä hyödyllistä yrityksille.
Tutkimusongelmana on yrityskohtaisen ennakointitiedon heikko saatavuus. Ongelmaan haettiin ratkaisua tutkimalla, miten ennakointia tehdään Kymenlaakson yrityksissä, mistä ennakointietoa saadaan ja millaista se on. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja aineistoa on kerätty ennakointiin liittyvistä julkaisuista. Tutkimukseen osallistui kymmenen tiedonantajaa: seitsemän yrityksistä, kaksi konsulttia ja yksi projektitutkija. Kaikki yritykset toimivat Kymenlaaksossa, osa ympäri Suomea ja osa myös kansainvälisesti. Yritykset ovat eri aloilta ja eri tyyppisiä.
Tutkimuksen tulokset sisältävät tietoa yritysten ennakointitoiminnasta sekä konsulttien ja projektitutkijan asiantuntevuudesta koskien ennakointia. Tulokset on jaettu yritystyyppien mukaan, jotta voidaan päätellä saman tyyppisten yritysten mahdollisesta ennakointitiedon tarpeesta ja minkälaista ennakointityötä niissä tehdään.
Ennakointityötä tehdään yrityksen perustamisvaiheessa ja sen laajuus vaihtelee yrityskoon ja toimialan mukaan. Yritykset saavat ennakointitietoa verkostoista, seminaareista, kollegoilta, yhteisöistä ja eri alojen näkökulmista. Omaan alaan ja talouteen liittyvien trendien seuraaminen on yleistä pienissä, keskisuurissa ja suurissa yrityksissä ja ne vaikuttavat ennakointiin tuotekehityksessä, markkinoinnissa ja logistiikassa. Suuret yritykset tekevät säännöllisesti ennakointia sisäisesti, projektityön yhteydessä ja ostavat ennakointitietoa sisältäviä raportteja ulkopuolisilta toimijoilta.
Tutkimusongelmana on yrityskohtaisen ennakointitiedon heikko saatavuus. Ongelmaan haettiin ratkaisua tutkimalla, miten ennakointia tehdään Kymenlaakson yrityksissä, mistä ennakointietoa saadaan ja millaista se on. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja aineistoa on kerätty ennakointiin liittyvistä julkaisuista. Tutkimukseen osallistui kymmenen tiedonantajaa: seitsemän yrityksistä, kaksi konsulttia ja yksi projektitutkija. Kaikki yritykset toimivat Kymenlaaksossa, osa ympäri Suomea ja osa myös kansainvälisesti. Yritykset ovat eri aloilta ja eri tyyppisiä.
Tutkimuksen tulokset sisältävät tietoa yritysten ennakointitoiminnasta sekä konsulttien ja projektitutkijan asiantuntevuudesta koskien ennakointia. Tulokset on jaettu yritystyyppien mukaan, jotta voidaan päätellä saman tyyppisten yritysten mahdollisesta ennakointitiedon tarpeesta ja minkälaista ennakointityötä niissä tehdään.
Ennakointityötä tehdään yrityksen perustamisvaiheessa ja sen laajuus vaihtelee yrityskoon ja toimialan mukaan. Yritykset saavat ennakointitietoa verkostoista, seminaareista, kollegoilta, yhteisöistä ja eri alojen näkökulmista. Omaan alaan ja talouteen liittyvien trendien seuraaminen on yleistä pienissä, keskisuurissa ja suurissa yrityksissä ja ne vaikuttavat ennakointiin tuotekehityksessä, markkinoinnissa ja logistiikassa. Suuret yritykset tekevät säännöllisesti ennakointia sisäisesti, projektityön yhteydessä ja ostavat ennakointitietoa sisältäviä raportteja ulkopuolisilta toimijoilta.