TILINTARKASTAJIEN JA KIRJANPITÄJIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ: Yhteistyön kehitys ja muuttuminen
Kouvalainen, Katriina (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kouvalainen, Katriina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306922
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kirjanpitäjien ja tilintarkastajien välisen yhteistyön muutoksia ja olennaisia asioita yhteistyöhön liittyen. Heidän välisellä yhteistyöllään on merkitystä tilintarkastusprosessiin ja yhteistyön on toimittava yhteisen asiakkaan takia.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta luvusta. Ensimmäisessä luvussa käydään läpi kirjanpitäjien ja tilintarkastajien työtehtäviä sekä kirjanpitoon ja tilintarkastukseen liittyviä asioita. Toisessa teoriaosuuden luvussa kerrotaan yrityksien välisestä yhteistyöstä ja yhteistyöhön liittyvistä olennaisista asioista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastatteluosio suoritettiin teemahaastatteluna sähköpostin välityksellä. Tutkimuksessa haastateltiin viittä kirjanpitäjää ja viittä tilintarkastajaa. Tavoitteena oli saada heidän näkemyksiään yhteistyön muutoksista ja mielipiteitä yhteistyöstä. Päätutkimuskysymys oli esitetty seuraavasti: Miten yhteistyö on kehittynyt viimeisen viiden vuoden aikana?
Tulosten perusteella kirjanpitäjien ja tilintarkastajien yhteistyö on kehittynyt parempaan suuntaa. Sähköistyminen on helpottanut yhteistyötä sekä tilintarkastajien antama neuvonnan määrä on lisääntynyt. Molemminpuolinen arvostus oli osapuolille tärkeää. Tilintarkastajilla ja kirjanpitäjillä oli paljon vaatimuksia toisilleen. Tulosten perusteella kirjanpitäjät ja tilintarkastajat tietävät, mistä toimiva yhteistyö koostuu.
Kirjanpitäjien ja tilintarkastajien tulee näyttää toisilleen, että he haluavat yhteistyön toimivan. Yhteisten ongelmien läpikäynti auttaa kehittämään yhteistyötä. Luottamuksen näyttäminen toiselle osapuolelle on yksi yhteistyön tärkeimmistä asioista.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta luvusta. Ensimmäisessä luvussa käydään läpi kirjanpitäjien ja tilintarkastajien työtehtäviä sekä kirjanpitoon ja tilintarkastukseen liittyviä asioita. Toisessa teoriaosuuden luvussa kerrotaan yrityksien välisestä yhteistyöstä ja yhteistyöhön liittyvistä olennaisista asioista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastatteluosio suoritettiin teemahaastatteluna sähköpostin välityksellä. Tutkimuksessa haastateltiin viittä kirjanpitäjää ja viittä tilintarkastajaa. Tavoitteena oli saada heidän näkemyksiään yhteistyön muutoksista ja mielipiteitä yhteistyöstä. Päätutkimuskysymys oli esitetty seuraavasti: Miten yhteistyö on kehittynyt viimeisen viiden vuoden aikana?
Tulosten perusteella kirjanpitäjien ja tilintarkastajien yhteistyö on kehittynyt parempaan suuntaa. Sähköistyminen on helpottanut yhteistyötä sekä tilintarkastajien antama neuvonnan määrä on lisääntynyt. Molemminpuolinen arvostus oli osapuolille tärkeää. Tilintarkastajilla ja kirjanpitäjillä oli paljon vaatimuksia toisilleen. Tulosten perusteella kirjanpitäjät ja tilintarkastajat tietävät, mistä toimiva yhteistyö koostuu.
Kirjanpitäjien ja tilintarkastajien tulee näyttää toisilleen, että he haluavat yhteistyön toimivan. Yhteisten ongelmien läpikäynti auttaa kehittämään yhteistyötä. Luottamuksen näyttäminen toiselle osapuolelle on yksi yhteistyön tärkeimmistä asioista.