Yhteisöllisyyden kehittäminen ammatillisessa oppilaitoksessa
Sallanne, Timo (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306907
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän, Riverian sähkö- ja automaatio- ja tieto- ja tietoliikennetekniikka-aloille. Työssä selvitettiin henkilöstön yhteistoiminnan nykytilannetta ja kehittämismahdollisuuksia. Samalla selvitettiin yhteisten oppimistehtävien mahdollisuuksia opetuksen kehittämisessä.
Kehittämistyön tutkimusotteena käytettiin laadullista menetelmää. Henkilöstön
mielipiteitä tutkittavaan asiaan selvittäessä käytettiin teemahaastattelua.
Teemahaastattelut järjestettiin oppilaitoksessa työn ohessa. Haastattelukysymykset olivat haastateltavilla ennalta luettavana. Haastattelukysymyksiin vastasi 14 henkilöä, kun haastattelukutsun saaneita on 17 henkilöä.
Kehittämiseen liittyvä tausta-aineisto on koottu organisaatioiden johtamismalleista, joissa on käsitelty oppivan organisaation ja henkilöstön yhteistoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia. Työyhteisön kehittämisen pohjana pidettiin verkosto-organisaation mallia. Oppimiseen liittyvä teoreettinen aineisto on koottu ammatillisen kasvun ja elinikäisen oppimisen lähtökohdista. Oppimisen lähtökohtana pidettiin sosiokonstruktivistista teoriaa, jossa otettiin huomioon ajattelun kehittämiseen tähtäävä filosofia.
Työssä tuloksena selvisi sähköalan opettajien kehittämismyönteisyys ja
kehittämismahdollisuuksia. Suurin tarve tämän hetken yhteisöllisyyden kehittämiseksi on yhteisten oppimistehtävien ja opetusmateriaalin laatiminen. Työssä havaittiin kehittämisen mahdollisuudeksi erillisten kehittämiskokousten järjestämistä säännöllisesti. Kokouksiin tulee olla aihe valmiina ja se on tiedotettava ajoissa osallistujille. Henkilöstön kehittämismyönteisyys näyttäytyi positiivisena ja yhteistoiminnan kehittämisen kannalta erittäin myönteiseltä.
Opinnäytetyö toteutettiin Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän, Riverian sähkö- ja automaatio- ja tieto- ja tietoliikennetekniikka-aloille. Työssä selvitettiin henkilöstön yhteistoiminnan nykytilannetta ja kehittämismahdollisuuksia. Samalla selvitettiin yhteisten oppimistehtävien mahdollisuuksia opetuksen kehittämisessä.
Kehittämistyön tutkimusotteena käytettiin laadullista menetelmää. Henkilöstön
mielipiteitä tutkittavaan asiaan selvittäessä käytettiin teemahaastattelua.
Teemahaastattelut järjestettiin oppilaitoksessa työn ohessa. Haastattelukysymykset olivat haastateltavilla ennalta luettavana. Haastattelukysymyksiin vastasi 14 henkilöä, kun haastattelukutsun saaneita on 17 henkilöä.
Kehittämiseen liittyvä tausta-aineisto on koottu organisaatioiden johtamismalleista, joissa on käsitelty oppivan organisaation ja henkilöstön yhteistoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia. Työyhteisön kehittämisen pohjana pidettiin verkosto-organisaation mallia. Oppimiseen liittyvä teoreettinen aineisto on koottu ammatillisen kasvun ja elinikäisen oppimisen lähtökohdista. Oppimisen lähtökohtana pidettiin sosiokonstruktivistista teoriaa, jossa otettiin huomioon ajattelun kehittämiseen tähtäävä filosofia.
Työssä tuloksena selvisi sähköalan opettajien kehittämismyönteisyys ja
kehittämismahdollisuuksia. Suurin tarve tämän hetken yhteisöllisyyden kehittämiseksi on yhteisten oppimistehtävien ja opetusmateriaalin laatiminen. Työssä havaittiin kehittämisen mahdollisuudeksi erillisten kehittämiskokousten järjestämistä säännöllisesti. Kokouksiin tulee olla aihe valmiina ja se on tiedotettava ajoissa osallistujille. Henkilöstön kehittämismyönteisyys näyttäytyi positiivisena ja yhteistoiminnan kehittämisen kannalta erittäin myönteiseltä.