Seksuaalinen häirintä sosiaalisessa mediassa : Oppitunti 9.-luokkalaisille
Härkönen, Miia (2019)
Härkönen, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306811
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppitunti 9.-luokkalaisille aiheesta seksuaalinen häirintä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää nuorten seksuaaliterveyttä, tuottamalla heille tietoa ja osaamista toimia oikein kohdatessa seksuaalista häirintää sosiaalisessa mediassa. Oppitunnin jälkeen nuoret olisivat tietoisempia seksuaalioikeuksistaan, he osaisivat puolustaa omia oikeuksiaan sekä kunnioittaa toisten oikeuksia, tunnistaisivat seksuaalisesti häiritsevän käyttäytymisen ja osaisivat ilmoittaa siitä. Työn tilaajaksi valikoitui Hämeenlinnan kaupungin perhe- ja sosiaalipalvelut. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Hämeenlinnalaisen yläkoulun terveydenhoitaja.
Työn tietoperustassa käsiteltiin nuoruusvaihetta, murrosiän muutoksia ja nuorten seksuaalikäyttäytymistä sekä avattiin käsitteet sosiaalinen media ja seksuaalinen häirintä nuorten näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin ryhmänohjaukseen ja oppitunnin järjestämiseen. Työn toiminnallinen osuus jaettiin raportissa suunnitelma-, toteutus- ja arviointivaiheisiin. Lähdemateriaalina käytettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia, asiantuntijoiden artikkeleita sekä luotettavia verkkolähteitä.
Oppitunnin asiasisältö pohjautui opinnäytetyön tietoperustaan. Oppitunti toteutettiin Hämeenlinnassa yläkoululla maaliskuussa 2019. Oppilaiden ja tilaajan antaman palautteen perusteella oppitunti oli tarpeellinen ja hyödyllinen. Se antoi nuorille uutta tietoa siitä, kuinka toimia kohdatessa seksuaalista häirintää sosiaalisessa mediassa. Oppitunnin runkona toiminut PowerPoint-esitys jää Hämeenlinnan kaupungin perhe- ja sosiaalipalveluiden yksikön käyttöön, jotta alueen kouluterveydenhoitajat voivat hyödyntää sitä jatkossa opetusmateriaalina.
Työn tietoperustassa käsiteltiin nuoruusvaihetta, murrosiän muutoksia ja nuorten seksuaalikäyttäytymistä sekä avattiin käsitteet sosiaalinen media ja seksuaalinen häirintä nuorten näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin ryhmänohjaukseen ja oppitunnin järjestämiseen. Työn toiminnallinen osuus jaettiin raportissa suunnitelma-, toteutus- ja arviointivaiheisiin. Lähdemateriaalina käytettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia, asiantuntijoiden artikkeleita sekä luotettavia verkkolähteitä.
Oppitunnin asiasisältö pohjautui opinnäytetyön tietoperustaan. Oppitunti toteutettiin Hämeenlinnassa yläkoululla maaliskuussa 2019. Oppilaiden ja tilaajan antaman palautteen perusteella oppitunti oli tarpeellinen ja hyödyllinen. Se antoi nuorille uutta tietoa siitä, kuinka toimia kohdatessa seksuaalista häirintää sosiaalisessa mediassa. Oppitunnin runkona toiminut PowerPoint-esitys jää Hämeenlinnan kaupungin perhe- ja sosiaalipalveluiden yksikön käyttöön, jotta alueen kouluterveydenhoitajat voivat hyödyntää sitä jatkossa opetusmateriaalina.