Asenne ja sen kehittäminen myyntityössä
Aronen, Jessika (2019)
Aronen, Jessika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296703
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toimeksiantona Haaga-Helialle ja Haaga-Helian ammattikorkeakoulun myyntityön koulutusohjelman opiskelijoille. Tavoitteena työssä on tuoda esille myyntityöstä kiinnostuneille ja myyntityössä työskenteleville henkilöille hyvän asenteen tarkoitus ja tärkeys.
Teoria osuus käsittelee erilaisia määritelmiä asenteesta vuosien saatossa sekä asenteeseen vaikuttavista tekijöistä. Asennetta on tutkittu useasta erilaisesta näkökulmasta ja sen on todet-tu olevan ulospäin näkyvää toimintaa ja tekemistä. Asenteet ovat joko positiivisia tai negatiivi-sia.
Tutkimuksen toteutin haastattelemalla myynnin esimiehiä ja johtajia eri yrityksistä.
Haastattelututkimuksen tarkoitus on tuoda esille myynnin esimiesten mielipide asenteesta, sen tärkeydestä myyntityössä ja kuinka heidän mielestä sitä voisi tai olisi mahdollista kehittää. Hy-vä asenne on monimutkainen, mutta tehokas ominaisuus, taito ja kehitys alue, jota tarvitaan myyntityössä ja jokapäiväisessä elämässä. Tutkimuksessa tarkoitus on tuoda esille tämän hetken myynnin esimiesten ja johtajien mielipide asenteesta. Mitä he ovat siitä mieltä ja kuinka he kokevat asenteiden vaikuttavan myyjän tekemiseen ja tuloksellisuuteen ja voisiko myyjien asennetta kehittää ja miten. Haastatteluiden avulla esimiesten erilaisten kokemuksien ja mieli-piteiden kautta ilmeni hyviä neuvoja asenteen tärkeydestä, myyjien tukemisesta sekä asentei-den kehittämisestä.
Teoria osuus käsittelee erilaisia määritelmiä asenteesta vuosien saatossa sekä asenteeseen vaikuttavista tekijöistä. Asennetta on tutkittu useasta erilaisesta näkökulmasta ja sen on todet-tu olevan ulospäin näkyvää toimintaa ja tekemistä. Asenteet ovat joko positiivisia tai negatiivi-sia.
Tutkimuksen toteutin haastattelemalla myynnin esimiehiä ja johtajia eri yrityksistä.
Haastattelututkimuksen tarkoitus on tuoda esille myynnin esimiesten mielipide asenteesta, sen tärkeydestä myyntityössä ja kuinka heidän mielestä sitä voisi tai olisi mahdollista kehittää. Hy-vä asenne on monimutkainen, mutta tehokas ominaisuus, taito ja kehitys alue, jota tarvitaan myyntityössä ja jokapäiväisessä elämässä. Tutkimuksessa tarkoitus on tuoda esille tämän hetken myynnin esimiesten ja johtajien mielipide asenteesta. Mitä he ovat siitä mieltä ja kuinka he kokevat asenteiden vaikuttavan myyjän tekemiseen ja tuloksellisuuteen ja voisiko myyjien asennetta kehittää ja miten. Haastatteluiden avulla esimiesten erilaisten kokemuksien ja mieli-piteiden kautta ilmeni hyviä neuvoja asenteen tärkeydestä, myyjien tukemisesta sekä asentei-den kehittämisestä.