KATSOTAAN JA KULJETAAN YHDESSÄ : Opas Tampereen seurakuntayhtymän ja kaupungin varhaiskasvatuksen välisen yhteistyön muodoista
Hakkarainen, Pirta (2019)
Hakkarainen, Pirta
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296690
Tiivistelmä
Katsotaan ja kuljetaan yhdessä
54s., 1 liite
Kevät, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja
Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Varhaiskasvatus on velvoitettu käsittelemään jokaista lapsiryhmässä läsnäolevaa katsomusta tasapuolisesti ja yleissivistävästi. Katsomuskasvatus on yksi osa varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja seurakunnan kanssa tehtävä yhteistyö on siinä mainittu yhtenä mahdollisuutena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen käyttöön opas Tampereen seurakuntayhtymän tarjoamista yhteistyömahdollisuuksien sisällöistä. Opinnäytetyöprosessissa yhteistyökumppaneina toimivat Tampereen kaupungin kasvatus- ja opetustoimi sekä Tampereen seurakuntayhtymän varhaiskasvatus.
Opinnäytetyön raportin sisältö keskittyy katsomuskasvatuksen kannalta oleellisten varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen esittelyyn, Evankelis-luterilaisen seurakunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä katsomuskasvatuksen toteuttamisessa huomioitavien asioiden esittelyyn. Esitellyt asiat ovat valikoituneet johtavien varhaiskasvatuksen ohjaajien ja kasvatus- ja opetustoimen työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Raportissa kirjallisuuskatsausmaisesti esitellyistä asioista muodostui pohja oppaan sisällön rakentamiselle.
Oppaan sisällössä pyrittiin avaamaan seurakuntien tapahtumien luonne neljän korin mallin avulla sekä perustelemaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteilla ja Opetushallituksen linjauksilla yhteistyön oikeellisuus. Materiaalit tapahtumien sisällöistä kerättiin johtavilta varhaiskasvatuksen ohjaajilta sähköpostitse ja keskustellen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda selkeyttä yhteistyön toteuttamiseen Tampereella. Opas tuotettiin netissä julkaistavaan muotoon ja sen päivitysoikeudet siirtyvät Tampereen seurakuntayhtymälle opinnäytetyön julkaisun jälkeen
54s., 1 liite
Kevät, 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja
Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Varhaiskasvatus on velvoitettu käsittelemään jokaista lapsiryhmässä läsnäolevaa katsomusta tasapuolisesti ja yleissivistävästi. Katsomuskasvatus on yksi osa varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja seurakunnan kanssa tehtävä yhteistyö on siinä mainittu yhtenä mahdollisuutena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen käyttöön opas Tampereen seurakuntayhtymän tarjoamista yhteistyömahdollisuuksien sisällöistä. Opinnäytetyöprosessissa yhteistyökumppaneina toimivat Tampereen kaupungin kasvatus- ja opetustoimi sekä Tampereen seurakuntayhtymän varhaiskasvatus.
Opinnäytetyön raportin sisältö keskittyy katsomuskasvatuksen kannalta oleellisten varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen esittelyyn, Evankelis-luterilaisen seurakunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä katsomuskasvatuksen toteuttamisessa huomioitavien asioiden esittelyyn. Esitellyt asiat ovat valikoituneet johtavien varhaiskasvatuksen ohjaajien ja kasvatus- ja opetustoimen työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Raportissa kirjallisuuskatsausmaisesti esitellyistä asioista muodostui pohja oppaan sisällön rakentamiselle.
Oppaan sisällössä pyrittiin avaamaan seurakuntien tapahtumien luonne neljän korin mallin avulla sekä perustelemaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteilla ja Opetushallituksen linjauksilla yhteistyön oikeellisuus. Materiaalit tapahtumien sisällöistä kerättiin johtavilta varhaiskasvatuksen ohjaajilta sähköpostitse ja keskustellen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda selkeyttä yhteistyön toteuttamiseen Tampereella. Opas tuotettiin netissä julkaistavaan muotoon ja sen päivitysoikeudet siirtyvät Tampereen seurakuntayhtymälle opinnäytetyön julkaisun jälkeen