Käsi kädessä kohti katsomuksia : Opas katsomuskasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa
Kaarre, Kareniina; Miettinen, Teija (2019)
Kaarre, Kareniina
Miettinen, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296678
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 -asiakirja määrittää katsomuskasvatuksen osaksi varhaiskasvatusta. Katsomuskasvatuksessa yhteisenä tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä läsnäolevat uskonnot ja muut katsomukset, mukaan lukien uskonnottomuus. Katsomuskasvatus on yleissivistävää sekä poliittisesti ja uskonnollisesti sitouttamatonta.
Katsomuskasvatus toi muutoksia myös päiväkotien ja seurakuntien yhteistyöhön. Tampereen seurakunnat ovat tehneet pitkään yhteistyötä päiväkotien varhaiskasvatuksen kanssa ja tätä yhteistyötä halutaan toteuttaa myös jatkossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas katsomuskasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Opas tehtiin työelämäyhteistyössä Tampereen seurakuntien kanssa.
Oppaan sisältö ja aiheet valittiin haastattelemalla Tampereen seurakunnan johtavia varhaiskasvatuksen ohjaajia ja lähettämällä sähköpostikysely seurakunnan varhaiskasvatuksen päiväkotikummeille aiheista, joita oppaaseen toivottiin. Lisäksi toisella opinnäytetyön tekijöistä on pitkä työkokemus seurakunnan varhaiskasvatuksesta, jota myös hyödynnettiin.
Valmiissa oppaassa on tietoa katsomuskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa sekä tietoa eri uskonnoista. Oppaassa on ideoita ja ohjeita erilaisiin toiminnallisiin hetkiin, joita katsomuskasvatuksessa voidaan toteuttaa. Seurakunnalta saamamme palautteen perusteella opas on kattava ja monipuolinen, ja sitä tullaan hyödyntämään varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, katsomuskasvatusta sekä päiväkodin ja seurakunnan yhteistyötä. Opinnäytetyössä kuvattiin myös opinnäytetyöprosessi sekä valmiin oppaan sisältö.
Katsomuskasvatus toi muutoksia myös päiväkotien ja seurakuntien yhteistyöhön. Tampereen seurakunnat ovat tehneet pitkään yhteistyötä päiväkotien varhaiskasvatuksen kanssa ja tätä yhteistyötä halutaan toteuttaa myös jatkossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas katsomuskasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Opas tehtiin työelämäyhteistyössä Tampereen seurakuntien kanssa.
Oppaan sisältö ja aiheet valittiin haastattelemalla Tampereen seurakunnan johtavia varhaiskasvatuksen ohjaajia ja lähettämällä sähköpostikysely seurakunnan varhaiskasvatuksen päiväkotikummeille aiheista, joita oppaaseen toivottiin. Lisäksi toisella opinnäytetyön tekijöistä on pitkä työkokemus seurakunnan varhaiskasvatuksesta, jota myös hyödynnettiin.
Valmiissa oppaassa on tietoa katsomuskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa sekä tietoa eri uskonnoista. Oppaassa on ideoita ja ohjeita erilaisiin toiminnallisiin hetkiin, joita katsomuskasvatuksessa voidaan toteuttaa. Seurakunnalta saamamme palautteen perusteella opas on kattava ja monipuolinen, ja sitä tullaan hyödyntämään varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, katsomuskasvatusta sekä päiväkodin ja seurakunnan yhteistyötä. Opinnäytetyössä kuvattiin myös opinnäytetyöprosessi sekä valmiin oppaan sisältö.