Powerimpi Poveri : Asiakaskysely viittomakielisestä työvalmennushankkeesta
Almén, Ursula (2019)
Almén, Ursula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296408
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerättiin asiakaspalautetta Kuurojen Palvelusäätiö sr:n Poveri-hankkeen, viittomakielisen työvalmennushankkeen asiakkailta. Asiakaspalautteen ja muiden tutkimusten perusteella Poverille laadittiin kehitysehdotuksia. Asiakaspalautteen kerääminen ja kehitysehdotusten laadinta oli tärkeää Poverin toiminnan kehittämisen, jatkorahoituksen saamisen ja viittomakielisten työttömyystilanteen parantamisen vuoksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä Poverin asiakkaiden keskuudessa, luoda kehitysehdotuksia Poverille heidän työvalmennustoimintansa edistämiseksi, sekä perustella Poverin tarpeellisuutta jatkorahoituksen saamiseksi. Näiden seurauksena mahdollisimman moni työtön viittomakielinen voisi hyötyä Poverin työvalmennuksesta.
Asiakaskysely toteutettiin kahtena viittomakielisenä yksilöhaastatteluna, sekä yhtenä ryhmähaastatteluna. Yksilöhaastattelut toteutettiin etäyhteydellä. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2018. Haastatteluissa käytettiin kysymysrunkoa, mutta tavoitteena oli puolistrukturoidut haastattelut, etenkin ryhmähaastattelutilanteessa. Haastatteluista saadut materiaalit käytiin läpi ja niistä poimittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä ja mielipidettä ilmaisevat kommentit, toiveet ja kritiikit. Niistä tehtiin palautekooste, joka toimitettiin tilaajalle jatkorahoitushakemusta varten.
Haastatteluista saatiin laadukasta materiaalia asiakastyytyväisyydestä. Asiakaspalautteen ja aiempien tutkimusten avulla laadittiin kolme kehitysehdotusta Poverille. Poveri käytti tehtyä palautekoostetta jatkorahoitushakemuksensa osana. In this thesis, customer feedback was collected from the clients of Poveri, a Sign Language career coaching project. Based on the customer feedback and other surveys that were conducted, Poveri was given development suggestions. Collecting this customer feedback and drafting the development proposals were important for the development of Poveri, continued funding of the project, and improvement of the unemployment situation of Sign Language users.
The aim of the thesis was to examine customer satisfaction among Poveri’s customers, to create development proposals for Poveri, to promote their coaching program, and to justify their need for further funding. As a result, as many Sign Language users as possible could benefit from Poveri’s coaching.
The customer surveys were conducted in Sign Language as two individual interviews as well as one group interview. Individual interviews were done remotely. These interviews were conducted in October 2018. A question frame was used in the interviews, but the aim was to have as free discussion as possible especially in the group interview. The materials form the interviews were collected and processed, including comments, hopes and criticism of customer satisfactory and opinions about the program. This feedback was reported to Poveri for further funding.
The Interviews provided high-quality material on customer satisfaction. Three improvement suggestions were made for Poveri using the customer feedback from the surveys. The feedback report was used as a part of the application for further funding.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä Poverin asiakkaiden keskuudessa, luoda kehitysehdotuksia Poverille heidän työvalmennustoimintansa edistämiseksi, sekä perustella Poverin tarpeellisuutta jatkorahoituksen saamiseksi. Näiden seurauksena mahdollisimman moni työtön viittomakielinen voisi hyötyä Poverin työvalmennuksesta.
Asiakaskysely toteutettiin kahtena viittomakielisenä yksilöhaastatteluna, sekä yhtenä ryhmähaastatteluna. Yksilöhaastattelut toteutettiin etäyhteydellä. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2018. Haastatteluissa käytettiin kysymysrunkoa, mutta tavoitteena oli puolistrukturoidut haastattelut, etenkin ryhmähaastattelutilanteessa. Haastatteluista saadut materiaalit käytiin läpi ja niistä poimittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä ja mielipidettä ilmaisevat kommentit, toiveet ja kritiikit. Niistä tehtiin palautekooste, joka toimitettiin tilaajalle jatkorahoitushakemusta varten.
Haastatteluista saatiin laadukasta materiaalia asiakastyytyväisyydestä. Asiakaspalautteen ja aiempien tutkimusten avulla laadittiin kolme kehitysehdotusta Poverille. Poveri käytti tehtyä palautekoostetta jatkorahoitushakemuksensa osana.
The aim of the thesis was to examine customer satisfaction among Poveri’s customers, to create development proposals for Poveri, to promote their coaching program, and to justify their need for further funding. As a result, as many Sign Language users as possible could benefit from Poveri’s coaching.
The customer surveys were conducted in Sign Language as two individual interviews as well as one group interview. Individual interviews were done remotely. These interviews were conducted in October 2018. A question frame was used in the interviews, but the aim was to have as free discussion as possible especially in the group interview. The materials form the interviews were collected and processed, including comments, hopes and criticism of customer satisfactory and opinions about the program. This feedback was reported to Poveri for further funding.
The Interviews provided high-quality material on customer satisfaction. Three improvement suggestions were made for Poveri using the customer feedback from the surveys. The feedback report was used as a part of the application for further funding.