Dancing Flowers : kukka- ja sisustusliikkeen brändin kehittäminen ja markkinoinnin suunnittelu
Kallela, Anna-Riikka (2019)
Kallela, Anna-Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296303
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereella sijaitsevan kukka- ja sisustusliikkeen brändiä ja suunnitella sen markkinointia. Yrittäjä oli työskennellyt floristina 12 vuoden ajan aloittaessaan liiketoimintaansa. Hän työskenteli yksin, joten, hänellä on rajoittuneet mahdollisuudet hoitaa kehitystyötä itse. Tästä syystä hän pyysi apua ja ohjausta.
Kaiken tarvittavan informaation saamiseksi, aineistoa kerättiin käymällä keskusteluja, etsimällä tietoja internetistä ja lukemalla kirjoja. Siitä huolimatta valtaosa projektista oli käytännön toimenpiteiden tekemistä. Esimerkiksi osallistumista tapahtumiin ja kukka-aiheisten kurssien järjestämistä. Pääfokus oli saada uusia asiakkaita vierailemaan kaupassa.
Suurin osa markkinointitoimenpiteistä toteutettiin nollabudjetilla tai hyvin pienillä investoinneilla. Tästä huolimatta paljon saatiin aikaiseksi. Asiakasvirta kasvoi muutamalla uudella asiakkaalla.
Valitettavasti elokuussa 2018 Jenni päätti lopettaa yrityksen. Asiakasvirta oli edelleen liian alhainen. Kaikki toimenpiteet tehtiin käytössä olevien resurssien puitteissa, niin taloudellisten kuin henkisten. Uudet nettisivut olisivat auttaneet paljon. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka asiat olisivat menneet, jos kukkakauppa olisi yhä toiminnassa. Luultavasti jonkin asteista fokusoitumista olisi tapahtunut. Kaikesta tästä huolimatta, tämä oli hyvä kokemus ja tilaisuus oppia.
Kaiken tarvittavan informaation saamiseksi, aineistoa kerättiin käymällä keskusteluja, etsimällä tietoja internetistä ja lukemalla kirjoja. Siitä huolimatta valtaosa projektista oli käytännön toimenpiteiden tekemistä. Esimerkiksi osallistumista tapahtumiin ja kukka-aiheisten kurssien järjestämistä. Pääfokus oli saada uusia asiakkaita vierailemaan kaupassa.
Suurin osa markkinointitoimenpiteistä toteutettiin nollabudjetilla tai hyvin pienillä investoinneilla. Tästä huolimatta paljon saatiin aikaiseksi. Asiakasvirta kasvoi muutamalla uudella asiakkaalla.
Valitettavasti elokuussa 2018 Jenni päätti lopettaa yrityksen. Asiakasvirta oli edelleen liian alhainen. Kaikki toimenpiteet tehtiin käytössä olevien resurssien puitteissa, niin taloudellisten kuin henkisten. Uudet nettisivut olisivat auttaneet paljon. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka asiat olisivat menneet, jos kukkakauppa olisi yhä toiminnassa. Luultavasti jonkin asteista fokusoitumista olisi tapahtunut. Kaikesta tästä huolimatta, tämä oli hyvä kokemus ja tilaisuus oppia.