Lisätty todellisuus apuna markkinatutkimuksen toteutuksessa
Ravander, Tuomas (2019)
Ravander, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296289
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää rahoittajille ja mahdollisille asiakkaille suunnattu esittelyversio lisättyä todellisuutta hyödyntävästä Discovery-markkinatutkimussovelluksesta. Sovellusta kehitettiin pelimoottorin avulla ja testattiin aluksi Android-tabletissa ja sittemmin uudessa Android-puhelimessa. Lisättyä todellisuutta ja muuta modernia teknologiaa hyödyntämällä perinteiset markkinatutkimustavat oli tarkoitus päivittää noudattamaan nykypäivän standardeja.
Markkinatutkimukset ovat nykyään olennainen osa yritysten toimintasuunnitelmaa. Ne ovat kuitenkin saaneet alkunsa jo 1930-luvulla. Discovery-markkinatutkimussovellus ja lisätyn todellisuuden käyttö ovat uusia, moderneja tapoja toteuttaa markkinatutkimuksia. Vaikka teknologia kehittyy, tutkimusten piirteet pysyvät kuitenkin samankaltaisina.
Discovery-markkinatutkimussovelluksen suunnittelu-ja kehitysprosessit sujuivat lähes ongelmitta projektin kaikissa vaiheissa. Sovelluksen ja sen käyttöliittymän suunnittelu alkoi yksinkertaisesta rautalankamallista, mutta lopputuloksena saatiin aikaiseksi toimiva ja mobiililaitteeseen sopiva sovellus.
Projektin tuloksena saatiin aikaiseksi toimiva esittelyversio Discovery-markkinatutkimussovelluksesta. Sovelluksen esittelyversiota arvioitiin, ja sen huomattiin toimivan tehtävässään tarkoituksenmukaisesti. Lisätty todellisuus herätti vastaajien mielenkiinnon ja ylläpiti intoa tutkimuksissa. Tuotteen ominaisuuksien esittely lisätyn todellisuuden avulla todettiin myös toimivaksi ja kustannustehokkaaksi ratkaisuksi.
Sovelluksen tulevaisuuden suunnitelmat ovat selkeät, ja sen esittely rahoittajille ja asiakkaille on aloitettu. Projekti oli hyvä oppimiskokemus tieto- ja viestintätekniikkaa opiskelevalle pelisovelluksista kiinnostuneelle opiskelijalle. Discovery-sovellus on myös pätevä esimerkki siitä, kuinka pelialan osaamista voidaan hyödyntää aivan eri aloilla.
Markkinatutkimukset ovat nykyään olennainen osa yritysten toimintasuunnitelmaa. Ne ovat kuitenkin saaneet alkunsa jo 1930-luvulla. Discovery-markkinatutkimussovellus ja lisätyn todellisuuden käyttö ovat uusia, moderneja tapoja toteuttaa markkinatutkimuksia. Vaikka teknologia kehittyy, tutkimusten piirteet pysyvät kuitenkin samankaltaisina.
Discovery-markkinatutkimussovelluksen suunnittelu-ja kehitysprosessit sujuivat lähes ongelmitta projektin kaikissa vaiheissa. Sovelluksen ja sen käyttöliittymän suunnittelu alkoi yksinkertaisesta rautalankamallista, mutta lopputuloksena saatiin aikaiseksi toimiva ja mobiililaitteeseen sopiva sovellus.
Projektin tuloksena saatiin aikaiseksi toimiva esittelyversio Discovery-markkinatutkimussovelluksesta. Sovelluksen esittelyversiota arvioitiin, ja sen huomattiin toimivan tehtävässään tarkoituksenmukaisesti. Lisätty todellisuus herätti vastaajien mielenkiinnon ja ylläpiti intoa tutkimuksissa. Tuotteen ominaisuuksien esittely lisätyn todellisuuden avulla todettiin myös toimivaksi ja kustannustehokkaaksi ratkaisuksi.
Sovelluksen tulevaisuuden suunnitelmat ovat selkeät, ja sen esittely rahoittajille ja asiakkaille on aloitettu. Projekti oli hyvä oppimiskokemus tieto- ja viestintätekniikkaa opiskelevalle pelisovelluksista kiinnostuneelle opiskelijalle. Discovery-sovellus on myös pätevä esimerkki siitä, kuinka pelialan osaamista voidaan hyödyntää aivan eri aloilla.