Tuotteiden tunnistamisen ja merkitsemisen kehittäminen vastaanotossa
Airola, Jussi-Pekka (2019)
Airola, Jussi-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296281
Tiivistelmä
Logistiikkaan liittyvät toiminnot luovat usein suuria kustannuksia yrityksille. Siksi onkin tärkeää, että erilaiset toiminnot ovat mahdollisimman virheettömiä, jotta prosessien laatu tai kustannustehokkuus eivät kärsisi. Tällaisia tärkeitä toimintoja ovat esimerkiksi vastaanotto- ja keräilyprosessi. Tämä työ koskee vastaanottoprosessia sekä sen kehittämistä. Työn tavoitteena oli luoda vastaanottoprosessiin kehitysehdotuksia, joilla voitaisiin parantaa vastaanotossa tapahtuvaa tuotteiden tunnistamista sekä merkitsemistä. Vastaanotossa tapahtuneet virheet kumuloituvat myöhemmissä toiminnoissa aiheuttaen niissä suuria ongelmia. Vastaanottoprosessin kehittämisellä voitaisiin poistaa vastaanotossa ja keräilyssä tapahtuvia tunnistamisesta sekä merkitsemisestä johtuvia virheitä ja niistä johtuvia kustannuksia.
Tutkimuksessa kerättiin aineistoa käyttäen hyödyksi teemahaastatteluita, toimintaympäristön havainnointia, prosessinmallinnusta sekä tutkimuksen kohteena olleen yrityksen tarjoamaa dataa. Näitä menetelmiä käyttäen luotiin prosessista nykytila-analyysi, etsittiin ja kuvattiin vastaanotossa ilmenneitä haasteita sekä ongelmia ja luotiin näihin sopivia kehitysehdotuksia. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin sekä aiheeseen että tutkimuksessa ilmenneisiin ongelmiin liittyvään kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa havaittiin keskeisimmiksi ongelmiksi toimittajille standardoidun lähetys-, pakkausmerkintä- ja lähetemallien puuttuminen, osittain näiden mallien puuttumisesta johtuva toimittajien lähetetietojen ja pakkausmerkintöjen puutteellisuus sekä vastaanotossa kiinnitettävän tunnistetarran käytöstä johtuvat haasteet. Ongelmien poistamiseksi tulisi yksilöidä tarkasti, mitä tietoa lähetteisiin ja erilaisiin pakkaustyyppeihin vaaditaan tunnistamisen helpottamiseksi. Kyseiset tiedot tulee ohjeistaa toimittajille, tarkastaan heidän suoriutumistaan niistä ja muista velvoitteista sekä kehittää tunnistetarran käyttöä ja kiinnittämistä. Lisäksi moderniin teknologiaan perustuvan tunnistusjärjestelmän käyttöönotolla olisi mahdollista poistaa monia vastaanotossa ja keräilyssä ilmenneitä haasteita sekä virheitä. Jatkotutkimus sekä -kehitys voisi keskittyä vastaanotossa tapahtuvan tunnistamisen automatisointiin sekä tunnistetarran käytön siirtämiseen toimittajille.
Tutkimuksessa kerättiin aineistoa käyttäen hyödyksi teemahaastatteluita, toimintaympäristön havainnointia, prosessinmallinnusta sekä tutkimuksen kohteena olleen yrityksen tarjoamaa dataa. Näitä menetelmiä käyttäen luotiin prosessista nykytila-analyysi, etsittiin ja kuvattiin vastaanotossa ilmenneitä haasteita sekä ongelmia ja luotiin näihin sopivia kehitysehdotuksia. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin sekä aiheeseen että tutkimuksessa ilmenneisiin ongelmiin liittyvään kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa havaittiin keskeisimmiksi ongelmiksi toimittajille standardoidun lähetys-, pakkausmerkintä- ja lähetemallien puuttuminen, osittain näiden mallien puuttumisesta johtuva toimittajien lähetetietojen ja pakkausmerkintöjen puutteellisuus sekä vastaanotossa kiinnitettävän tunnistetarran käytöstä johtuvat haasteet. Ongelmien poistamiseksi tulisi yksilöidä tarkasti, mitä tietoa lähetteisiin ja erilaisiin pakkaustyyppeihin vaaditaan tunnistamisen helpottamiseksi. Kyseiset tiedot tulee ohjeistaa toimittajille, tarkastaan heidän suoriutumistaan niistä ja muista velvoitteista sekä kehittää tunnistetarran käyttöä ja kiinnittämistä. Lisäksi moderniin teknologiaan perustuvan tunnistusjärjestelmän käyttöönotolla olisi mahdollista poistaa monia vastaanotossa ja keräilyssä ilmenneitä haasteita sekä virheitä. Jatkotutkimus sekä -kehitys voisi keskittyä vastaanotossa tapahtuvan tunnistamisen automatisointiin sekä tunnistetarran käytön siirtämiseen toimittajille.