Leikki tekee hyvää -koulutuspaketin kehittäminen : Mannerheimin Lastensuojeluliitto Satakunnan piiri ry:lle
Åkerlund, Hannamari (2019)
Åkerlund, Hannamari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296267
Tiivistelmä
Opinnäytteeseen sisältyvän kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry:lle koulutuspaketti, joka lisäisi varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietoa leikin merkityksestä lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle sekä tarjoaisi keinoja leikin hyödyntämiseksi päivittäisessä käytännön työssä. Kehittämistyön tuloksena syntyi Leikki tekee hyvää -koulutuspaketti, jonka tarkoituksena on herätellä varhaiskasvatuksen ammattilaisten kiinnostusta ja innostusta leikkiin lapsen näkökulmasta toiminnallisilla harjoitteilla ja menetelmillä.
Opinnäytteen teoreettinen viitekehys rakentuu leikin merkityksen, sen historian sekä erilaisten leikin muotojen ympärille. Lisäksi leikkiä tarkastellaan yksityiskohtaisemmin varhaiskasvatuksen ja ryhmässä toimimisen näkökulmista.
Kehittämistyössä käytettiin menetelminä havainnointia – sekä reaaliaikaisesti toteutettuna että videoaineistoa hyödyntäen. Havainnointi kohdistui lapsiryhmiin sekä eri leikki- ja vuorovaikutuskoulutustilaisuuksiin. Näiden havainnointien pohjalta Leikki tekee hyvää -koulutuspaketin konkreettiseksi tuotokseksi kehitettiin koulutuskortit, joita moniammatillinen työyhteisö voi käyttää oman työnsä tukena, ja joita voidaan hyödyntää toiminnallisena työkalupakkina koulutuksissa. Kortit rakentuvat kymmenen erilaisen teeman ympärille: MLL:n esittely, ryhmäytyminen, kohtaaminen, vuorovaikutus, kuunteleminen, esiintymisjännitys- ja pelko, itsetuntemus ja itsetunto, myötätunto ja myötäinto, viestintä, heittäytyminen. Lisäksi koulutuskortit sisältävät tiiviisti teoriatietoa kortin aiheesta sekä siihen liittyvän toiminnallisen harjoitteen kuvauksen ja ohjeistuksen. Korttien teemojen ympärille lisättiin koulutukseen alkuun orientoiva harjoitus sekä palautteenanto koulutuksen loppuun.
Leikki tekee hyvää -koulutuspakettia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa ainakin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry:n varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatuissa koulutuksissa, joiden tavoitteena on kasvattaa varhaiskasvattajien tietotaitoa leikin merkityksestä lapsille. Erityisesti koulutuskorttien voidaan odottaa olevan hyödyllisiä tämän tavoitteen edistämisessä.
Opinnäytteen teoreettinen viitekehys rakentuu leikin merkityksen, sen historian sekä erilaisten leikin muotojen ympärille. Lisäksi leikkiä tarkastellaan yksityiskohtaisemmin varhaiskasvatuksen ja ryhmässä toimimisen näkökulmista.
Kehittämistyössä käytettiin menetelminä havainnointia – sekä reaaliaikaisesti toteutettuna että videoaineistoa hyödyntäen. Havainnointi kohdistui lapsiryhmiin sekä eri leikki- ja vuorovaikutuskoulutustilaisuuksiin. Näiden havainnointien pohjalta Leikki tekee hyvää -koulutuspaketin konkreettiseksi tuotokseksi kehitettiin koulutuskortit, joita moniammatillinen työyhteisö voi käyttää oman työnsä tukena, ja joita voidaan hyödyntää toiminnallisena työkalupakkina koulutuksissa. Kortit rakentuvat kymmenen erilaisen teeman ympärille: MLL:n esittely, ryhmäytyminen, kohtaaminen, vuorovaikutus, kuunteleminen, esiintymisjännitys- ja pelko, itsetuntemus ja itsetunto, myötätunto ja myötäinto, viestintä, heittäytyminen. Lisäksi koulutuskortit sisältävät tiiviisti teoriatietoa kortin aiheesta sekä siihen liittyvän toiminnallisen harjoitteen kuvauksen ja ohjeistuksen. Korttien teemojen ympärille lisättiin koulutukseen alkuun orientoiva harjoitus sekä palautteenanto koulutuksen loppuun.
Leikki tekee hyvää -koulutuspakettia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa ainakin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piiri ry:n varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatuissa koulutuksissa, joiden tavoitteena on kasvattaa varhaiskasvattajien tietotaitoa leikin merkityksestä lapsille. Erityisesti koulutuskorttien voidaan odottaa olevan hyödyllisiä tämän tavoitteen edistämisessä.