5. luokkalaisten vanhempien kokemuksia kouluterveydenhuollosta
Vienola, Iiris; Kujanpää, Sofia (2019)
Vienola, Iiris
Kujanpää, Sofia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata 5. luokkalaisten vanhempien kokemuksia kouluterveydenhuollosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhteistyötä kouluterveydenhuollon ja oppilaiden huoltajien välillä. Opinnäytetyön tulosten pohjalta haluttiin tuottaa kehittämisehdotuksia kouluterveydenhuollon palveluiden kehittämiseksi koulujen terveydenhoitajille sekä työelämän yhteistyökumppanille. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Uudellamaalla sijaitseva kunta.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöhön valikoitui kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska tavoitteena oli kuvata tutkittavaa ilmiötä osallistujien näkökulmasta. Aineisto kerättiin vanhemmilta käyttäen sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi 13 viidesluokkalaisen vanhempaa.
Tutkimuskysymyksinä olivat ”millaisia kokemuksia 5. luokkalaisten vanhemmilla on kouluterveydenhuollosta?”, sekä ”millaisia kehitysehdotuksia vanhemmilla on kouluterveydenhuollon palveluiden parantamiseksi?”. Pääosin vanhempien kokemukset kouluterveydenhuollosta olivat positiivisia. Vanhempien kokemuksiin vaikuttivat kouluterveydenhuollon henkilöstön ammattitaitoisuus, vuorovaikutus sekä perheen huomiointi. Vastaajat toivat esille myös kehitysehdotuksia kouluterveydenhuoltoon. Keskeiseksi kehitysehdotukseksi nousi kouluterveydenhuollon palvelujen laajentaminen.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että lapsen terveyden edistämisen kannalta kouluterveydenhuollon ja vanhempien yhteistyö on tärkeää. Tulevaisuudessa vanhempien kokemuksia kouluterveydenhuollosta voitaisiin tutkia vielä laajemmin, ja sen lisäksi voitaisiin tutkia paikkakuntaisia eroja vanhempien kokemuksissa. Aihetta voitaisiin tutkia myös kouluterveydenhoitajan näkökulmasta, eli millaisia kokemuksia terveydenhoitajilla on yhteistyöstä vanhempien kanssa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöhön valikoitui kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska tavoitteena oli kuvata tutkittavaa ilmiötä osallistujien näkökulmasta. Aineisto kerättiin vanhemmilta käyttäen sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi 13 viidesluokkalaisen vanhempaa.
Tutkimuskysymyksinä olivat ”millaisia kokemuksia 5. luokkalaisten vanhemmilla on kouluterveydenhuollosta?”, sekä ”millaisia kehitysehdotuksia vanhemmilla on kouluterveydenhuollon palveluiden parantamiseksi?”. Pääosin vanhempien kokemukset kouluterveydenhuollosta olivat positiivisia. Vanhempien kokemuksiin vaikuttivat kouluterveydenhuollon henkilöstön ammattitaitoisuus, vuorovaikutus sekä perheen huomiointi. Vastaajat toivat esille myös kehitysehdotuksia kouluterveydenhuoltoon. Keskeiseksi kehitysehdotukseksi nousi kouluterveydenhuollon palvelujen laajentaminen.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että lapsen terveyden edistämisen kannalta kouluterveydenhuollon ja vanhempien yhteistyö on tärkeää. Tulevaisuudessa vanhempien kokemuksia kouluterveydenhuollosta voitaisiin tutkia vielä laajemmin, ja sen lisäksi voitaisiin tutkia paikkakuntaisia eroja vanhempien kokemuksissa. Aihetta voitaisiin tutkia myös kouluterveydenhoitajan näkökulmasta, eli millaisia kokemuksia terveydenhoitajilla on yhteistyöstä vanhempien kanssa.