Kokeilukulttuurin keinoin kohti osallistavia näyttelyitä
Osola, Aino (2019)
Osola, Aino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266115
Tiivistelmä
Osallisuus on tällä hetkellä vahvasti esillä suomalaisessa yhteiskunnassa. Se on tärkeä osa niin hallitusohjelmaa, kuntien kulttuurilakia kuin yksittäisten kuntien ja kaupunkien strategioitakin. Osallisuus on näkyvästi esillä myös Espoon kaupungin strategioissa, sekä koko kaupungin tasolla että kulttuurin tulosyksikössä
Tämän työn tilasi Espoon kaupunginmuseo. Museossa osallisuuden strateginen merkitys oli tunnistettu ja tarve osallistavaan työhön oli olemassa. Toimenpiteitä ei kuitenkaan vielä ollut tehty kovinkaan paljon. Opinnäytetyön tavoite oli tuoda osallistavat menetelmät strategiatasolta käytäntöön Espoon kaupunginmuseon näyttelytominnnassa ja luoda malli, jonka avulla osallistavaa näyttelytoimintaa olisi mahdollista jatkaa ja kehittää myös tulevaisuudessa.
Tässä työssä osallistavan näyttelyntekemisen hyviä käytäntöjä etsittiin hyödyntämällä menetelmänä kokeilukulttuuria eli kokeilemalla kehittämistä sekä benchmarkingia. Työn aikana tehtiin kaksi toimintakokeilua Espoon kaupunginmuseon näyttelyissä. Toimintakokeiluissa selvitettiin, kuinka espoolaisia saataisiin osallistumaan kaupunginmuseonsa näyttelyprojekteihin niin suunnitteluvaiheessa kuin näyttelyvierailunsa aikana näyttelyn jo ollessa avoinna.
Kokeilujen aikana havaittiin, että osallistaminen ei ole vaikeaa, ja että sitä voi tehdä monella eri tavalla ja erikokoisin resurssein. Benchmarking samankaltaisissa museossa vahvisti havaintoa. Museon osallistavissa projekteissa ei ole tarpeen kulkea osallisuuden portaita pitkin kohti korkeinta osallisuuden tasoa. Yksi osallistumisen tapa ei ole toista parempi. Tärkeintä on se, että osallistamisen ja osallistumisen tapa on mietitty aina juuri meneillään olevaa projektia ja siihen liittyviä tarpeita ajatellen.Projektista riippuen merkityksellinen ja vaikuttava osallisuus voidaan saavuttaa niin kyselyyn vastaamalla, näyttelyn suunnitteluun osallistumisella kuin vaikkapa näyttelyn koko sisällön tuottamisella.
Tämän työn tulosten perusteella jäsenneltiin Espoon kaupunginmuseon käyttöön viisi tapaa osallistaa näyttelyprojekteissa. Viiden tavan mallista voidaan valita kuhunkin projektiin parhaiten sopiva osallistamisen tapa. Lisäksi hahmoteltiin osallisuuden prosessi näyttelyssä Espoon kaupunginmuseossa, jonka avulla voidaan kulkea polku museon ja paikallisen toimijan merkityksellisestä kohtaamisesta ja yhteistyön toiveesta valmiiseen näyttelyyn saakka – ja vielä näyttelyn jälkeiseenkin aikaan. Espoon kaupunginmuseo sai sekä viisi osallitamisen muotoa että osallistavan näyttelyn prosessin muokattavina versioina, ja niitä on lupa ja tarkoitus kehittää ajan kuluessa, projektien vaihtuessa sekä kokemuksen kertyessä.
Tämän työn tilasi Espoon kaupunginmuseo. Museossa osallisuuden strateginen merkitys oli tunnistettu ja tarve osallistavaan työhön oli olemassa. Toimenpiteitä ei kuitenkaan vielä ollut tehty kovinkaan paljon. Opinnäytetyön tavoite oli tuoda osallistavat menetelmät strategiatasolta käytäntöön Espoon kaupunginmuseon näyttelytominnnassa ja luoda malli, jonka avulla osallistavaa näyttelytoimintaa olisi mahdollista jatkaa ja kehittää myös tulevaisuudessa.
Tässä työssä osallistavan näyttelyntekemisen hyviä käytäntöjä etsittiin hyödyntämällä menetelmänä kokeilukulttuuria eli kokeilemalla kehittämistä sekä benchmarkingia. Työn aikana tehtiin kaksi toimintakokeilua Espoon kaupunginmuseon näyttelyissä. Toimintakokeiluissa selvitettiin, kuinka espoolaisia saataisiin osallistumaan kaupunginmuseonsa näyttelyprojekteihin niin suunnitteluvaiheessa kuin näyttelyvierailunsa aikana näyttelyn jo ollessa avoinna.
Kokeilujen aikana havaittiin, että osallistaminen ei ole vaikeaa, ja että sitä voi tehdä monella eri tavalla ja erikokoisin resurssein. Benchmarking samankaltaisissa museossa vahvisti havaintoa. Museon osallistavissa projekteissa ei ole tarpeen kulkea osallisuuden portaita pitkin kohti korkeinta osallisuuden tasoa. Yksi osallistumisen tapa ei ole toista parempi. Tärkeintä on se, että osallistamisen ja osallistumisen tapa on mietitty aina juuri meneillään olevaa projektia ja siihen liittyviä tarpeita ajatellen.Projektista riippuen merkityksellinen ja vaikuttava osallisuus voidaan saavuttaa niin kyselyyn vastaamalla, näyttelyn suunnitteluun osallistumisella kuin vaikkapa näyttelyn koko sisällön tuottamisella.
Tämän työn tulosten perusteella jäsenneltiin Espoon kaupunginmuseon käyttöön viisi tapaa osallistaa näyttelyprojekteissa. Viiden tavan mallista voidaan valita kuhunkin projektiin parhaiten sopiva osallistamisen tapa. Lisäksi hahmoteltiin osallisuuden prosessi näyttelyssä Espoon kaupunginmuseossa, jonka avulla voidaan kulkea polku museon ja paikallisen toimijan merkityksellisestä kohtaamisesta ja yhteistyön toiveesta valmiiseen näyttelyyn saakka – ja vielä näyttelyn jälkeiseenkin aikaan. Espoon kaupunginmuseo sai sekä viisi osallitamisen muotoa että osallistavan näyttelyn prosessin muokattavina versioina, ja niitä on lupa ja tarkoitus kehittää ajan kuluessa, projektien vaihtuessa sekä kokemuksen kertyessä.