Muutoksen sävel : Levy-yhtiön visuaalinen ilme digitalisaation murroksessa
Heino, Hugo (2019)
Heino, Hugo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266060
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii musiikkiteollisuutta kriittisesti, etenkin eroja suurten kansainvälisten ja pienten omakustanteisten levy-yhtiöiden välillä. Musiikkibisneksen vivahteisen markkinoinnin historiaa tarkastellaan aloittaen radiosta, edeten MTV:n kultaisen ajan kautta nykypäivän lähinnä internetiin sijoittuvaan digitaliseen markkinointiin ja sosiaalisen median hyödyntämiseen. Markkinointiin käytettävät summat vaihtelevat suuresti. Suuret kansainväliset levy-yhtiöt käyttävät miljoonia yksittäisien sinkkujen promotointiin, kun pienet yhtiöt turvautuvat huomattavasti halvempiin ratkaisuihin, kuten kohdistettuun markkinointiin sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luon visuaalisen identiteetin pienelle internetissä vaikuttavalle elektronisen musiikin tuotantoyhtiölle, sisältäen logon, web-pohjat ja pienen markkinointisuunnitelman sosiaaliseen mediaan. Avaan myös valintojani ja niihin johtaneita ajatuksia.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys on, miten vaihtuvat alustat ja digitalisaatio ovat vaikuttaneet metodeihin ja ratkaisuihin mitä käytetään potentiaalisen asiakkaan huomion herättämiseen musiikin markkinoinnin elävässä maailmassa. Opinnäytetyössä perustellaan vastaukseksi se miten kattava hyvin karakterisoitu brändi ja rajattu kattaus artisteja auttavat pysymään relevanttina bisneksessä, jossa tarjonta on kasvanut eksponentiaalisesti jo pitkään ja missä uudet tuotantoyhtiöt joutuvat kamppailemaan huomiosta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luon visuaalisen identiteetin pienelle internetissä vaikuttavalle elektronisen musiikin tuotantoyhtiölle, sisältäen logon, web-pohjat ja pienen markkinointisuunnitelman sosiaaliseen mediaan. Avaan myös valintojani ja niihin johtaneita ajatuksia.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys on, miten vaihtuvat alustat ja digitalisaatio ovat vaikuttaneet metodeihin ja ratkaisuihin mitä käytetään potentiaalisen asiakkaan huomion herättämiseen musiikin markkinoinnin elävässä maailmassa. Opinnäytetyössä perustellaan vastaukseksi se miten kattava hyvin karakterisoitu brändi ja rajattu kattaus artisteja auttavat pysymään relevanttina bisneksessä, jossa tarjonta on kasvanut eksponentiaalisesti jo pitkään ja missä uudet tuotantoyhtiöt joutuvat kamppailemaan huomiosta.