Vanhempien osallisuus Raaseporin varhaiskasvatusyksikössä
Laaksonen, Maria (2019)
Laaksonen, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256044
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vanhempien osallisuuden nykytilaa eräässä Raaseporin kaupungin päiväkotiyksikössä.
Tutkimuksen kohteena oli päiväkodin kaksi suomenkielistä ryhmää, joista toisessa oli 1-4 vuotiaista lapsia ja toisessa 3-6 vuotiaita lapsia. Ryhmissä oli lapsia yhteensä 22 perheestä. Opinnäytetyöllä haettiin ymmärrystä vanhempien osallisuuden nykytilasta, esteistä ja kehittämismahdollisuuksista näissä ryhmissä hakemalla tietoa sekä vanhemmilta että henkilökunnalta. Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa tutkimukseen osallistuvien ryhmien vanhempien osallisuuden nykytilasta, jonka pohjalta henkilökunta voi pohtia uusia näkökulmia vanhemman osallisuuden tukemiseksi.
Tutkimuksen perustana käytettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, joista haettiin tietoa muun muassa varhaiskasvatuksen tavoitteista ja sisällöstä. Vanhemman osallisuuden tasoa tarkasteltiin osallisuuden ulottuvuuksien kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä yhdistelevänä tutkimuksena. Aineisto kerättiin vanhemmilta perhekohtaisesti strukturoitua avoimia kysymyksiä sisältävää kyselylomaketta käyttämällä. Henkilökunnan haastattelut tehtiin fokusryhmähaastatteluna tiimeittäin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 perhettä, jolloin vastausprosentiksi saatiin noin 45 prosenttia. Henkilökunnasta osallistui haastatteluihin yhteensä 8 henkilöä. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin sanoa vanhempien osallisuuden tukemisen olevan tässä päiväkodissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista. Vanhempien vastauksissa nousi esiin kohdatuksi tulemisen tunne ja tyytyväisyys yhteistyöhön. Henkilökunta kertoi kiinnittävänsä paljon huomiota luottamukselliseen ja kunnioittavaan kohtaamiseen. Vanhemman osallisuudelle nähtiin esteeksi henkilökunnan vaihtuvuus, perheen kiireinen arki ja vanhempien välisen kanssakäymisten puute. Tutkimuksen tulosten pohjalta lähdettiin pohtimaan yhdessä henkilökunnan kanssa uusia näkökulmia vanhemman osallisuuden vahvistamiseksi etenkin yhteisöllisyyttä lisäämällä.
Tutkimuksen kohteena oli päiväkodin kaksi suomenkielistä ryhmää, joista toisessa oli 1-4 vuotiaista lapsia ja toisessa 3-6 vuotiaita lapsia. Ryhmissä oli lapsia yhteensä 22 perheestä. Opinnäytetyöllä haettiin ymmärrystä vanhempien osallisuuden nykytilasta, esteistä ja kehittämismahdollisuuksista näissä ryhmissä hakemalla tietoa sekä vanhemmilta että henkilökunnalta. Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa tutkimukseen osallistuvien ryhmien vanhempien osallisuuden nykytilasta, jonka pohjalta henkilökunta voi pohtia uusia näkökulmia vanhemman osallisuuden tukemiseksi.
Tutkimuksen perustana käytettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, joista haettiin tietoa muun muassa varhaiskasvatuksen tavoitteista ja sisällöstä. Vanhemman osallisuuden tasoa tarkasteltiin osallisuuden ulottuvuuksien kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä yhdistelevänä tutkimuksena. Aineisto kerättiin vanhemmilta perhekohtaisesti strukturoitua avoimia kysymyksiä sisältävää kyselylomaketta käyttämällä. Henkilökunnan haastattelut tehtiin fokusryhmähaastatteluna tiimeittäin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 perhettä, jolloin vastausprosentiksi saatiin noin 45 prosenttia. Henkilökunnasta osallistui haastatteluihin yhteensä 8 henkilöä. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin sanoa vanhempien osallisuuden tukemisen olevan tässä päiväkodissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista. Vanhempien vastauksissa nousi esiin kohdatuksi tulemisen tunne ja tyytyväisyys yhteistyöhön. Henkilökunta kertoi kiinnittävänsä paljon huomiota luottamukselliseen ja kunnioittavaan kohtaamiseen. Vanhemman osallisuudelle nähtiin esteeksi henkilökunnan vaihtuvuus, perheen kiireinen arki ja vanhempien välisen kanssakäymisten puute. Tutkimuksen tulosten pohjalta lähdettiin pohtimaan yhdessä henkilökunnan kanssa uusia näkökulmia vanhemman osallisuuden vahvistamiseksi etenkin yhteisöllisyyttä lisäämällä.