Sievin kunnan vapaa-aikatoimen markkinointisuunnitelma
Ahonniska, Marika (2019)
Ahonniska, Marika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904256021
Tiivistelmä
Sievin kunnan vapaa-aikatoimi oli tämän työn toimeksiantajana. Sievin kunnan vapaa-aikatoimeen kuuluvat kirjasto-, kulttuuri-, liikunta-, nuoriso- ja työllisyyspalvelut. Vapaa-aikatoimi tuottaa palveluita lähipalveluina kuntalaisille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Sievin kunnan vapaa-aikatoimelle käytännöllinen ja asetettujen tavoitteiden mukainen markkinointisuunnitelma. Laadittua markkinointisuunnitelmaa pystyy jokainen vapaa-aikatoimen palvelu henkilöstöineen hyödyntämään omassa työssään.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinoinnin käsitteiden, tehtävien ja muotojen määrittelystä. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin myös kuntamarkkinoinnin erityispiirteitä, viestintää osana markkinointisuunnitelmaa sekä hyvän markkinointisuunnitelman rakennetta ja sisältöä. Markkinointisuunnitelman laadinnassa otettiin huomioon Sievin kunnan eri strategiat ja suunnitelmat sekä vapaa-aikatoimen palveluiden omat tavoitteet. Markkinointisuunnitelman laadinnassa vapaa-aikatoimelle asetettiin yhteisiä tavoitteita ja palvelukohtainen oma tavoite. Markkinointisuunnitelmassa oli huomioitu saavutettavuus ja selkokielisyys. Asetettujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii lisätyökalujen kehittämistä markkinointityön tueksi. Näitä voisivat olla markkinoinnin vuosikellon ja valmiin mainospohjan laatiminen sekä markkinoinnin saaminen luontevaksi osaksi nykyisiä työtehtäviä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Sievin kunnan vapaa-aikatoimelle käytännöllinen ja asetettujen tavoitteiden mukainen markkinointisuunnitelma. Laadittua markkinointisuunnitelmaa pystyy jokainen vapaa-aikatoimen palvelu henkilöstöineen hyödyntämään omassa työssään.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinoinnin käsitteiden, tehtävien ja muotojen määrittelystä. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin myös kuntamarkkinoinnin erityispiirteitä, viestintää osana markkinointisuunnitelmaa sekä hyvän markkinointisuunnitelman rakennetta ja sisältöä. Markkinointisuunnitelman laadinnassa otettiin huomioon Sievin kunnan eri strategiat ja suunnitelmat sekä vapaa-aikatoimen palveluiden omat tavoitteet. Markkinointisuunnitelman laadinnassa vapaa-aikatoimelle asetettiin yhteisiä tavoitteita ja palvelukohtainen oma tavoite. Markkinointisuunnitelmassa oli huomioitu saavutettavuus ja selkokielisyys. Asetettujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii lisätyökalujen kehittämistä markkinointityön tueksi. Näitä voisivat olla markkinoinnin vuosikellon ja valmiin mainospohjan laatiminen sekä markkinoinnin saaminen luontevaksi osaksi nykyisiä työtehtäviä.