IT-tuen ketterä kehittäminen asiantuntijaorganisaation näkökulmasta
Mönkkönen, Juha (2019)
Mönkkönen, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255974
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka IT-tukea tulee kehittää ketterin menetelmin asiantuntijaorganisaation näkökulmasta. Nykyisin IT-tuki on kiinteä osa lähes minkälaista työtä tahansa, jossa työtä tehdään digitaalisin työvälinein. Täten IT-tuen koetaan olevan merkittävä osa päivittäistä työntekoa, sekä toiminnan kehittämistä.
Opinnäytetyön taustalla oli kohdeorganisaatiossa vuonna 2012-2013 tehtyjen IT-tuen ulkoistuksista aiheutuneet ongelmat. Tämän perusteella syntyi tarve, kuinka ongelmia voitaisiin korjata, sekä prosesseja kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeorganisaation IT-tuen nykytila, löytää siinä piileviä kehityskohteita ja luoda näiden perusteella kehitystoimet, joilla IT-tukea jatkossa tulisi kehittää yhdessä asiantuntijaorganisaation kanssa käyttäen ketteriä menetelmiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli johdettu työn otsikosta, ja käsittelee IT-tuen ulkoistamista, asiantuntijatyötä ja ketterää kehittämistä. Tapaustutkimus koostui määrällisestä kyselytutkimuksesta ja laadullisesta teemahaastattelututkimuksesta, joiden avulla saatiin selvitettyä IT-tuen nykytilanne, ja mitä kehityskohteita siinä oli.
Opinnäytetyön pääasiallinen tekeminen rajoittui syksyn 2018 ja kevään 2019 väliselle ajalle. Tapaustutkimus toteutettiin vuodenvaihteessa 2018-2019.
Tutkimustuloksissa nousi esiin kolme pääkohtaa: ulkoistetun IT-etätuen heikko asiantuntemus, IT-ulkoistuksen palvelusopimuksen sisällön merkitys ulkoistetulle toiminnolle ja asiantuntijaorganisaation korkea vaatimustaso ja riippuvuus toimivasta IT-tuesta.
Johtopäätöksistä selviää, että ulkoistettuja toimintoja tulisi sisäistää takaisin, jotta IT-tuki pystyisi paremmin toimimaan yhteistyössä asiantuntijaorganisaation kanssa. Tällä olisi odotettavissa myös pidemmän ajan kulusäästöjä. Lisäksi muiden ulkoistettujen toimien palvelusopimuksien tulee olla luonteeltaan liiketoimintaa täsmällisemmin tukevia. Ketterillä kehitysmenetelmillä asiantuntijaorganisaatio pystyy yhdessä sisäisen IT-tuen kanssa oppimaan, lisäämään osaamistaan ja kehittämään toimintaa tehokkaammaksi ja samalla luomaan paremman asiakaskokemuksen.
Opinnäytetyön taustalla oli kohdeorganisaatiossa vuonna 2012-2013 tehtyjen IT-tuen ulkoistuksista aiheutuneet ongelmat. Tämän perusteella syntyi tarve, kuinka ongelmia voitaisiin korjata, sekä prosesseja kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeorganisaation IT-tuen nykytila, löytää siinä piileviä kehityskohteita ja luoda näiden perusteella kehitystoimet, joilla IT-tukea jatkossa tulisi kehittää yhdessä asiantuntijaorganisaation kanssa käyttäen ketteriä menetelmiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli johdettu työn otsikosta, ja käsittelee IT-tuen ulkoistamista, asiantuntijatyötä ja ketterää kehittämistä. Tapaustutkimus koostui määrällisestä kyselytutkimuksesta ja laadullisesta teemahaastattelututkimuksesta, joiden avulla saatiin selvitettyä IT-tuen nykytilanne, ja mitä kehityskohteita siinä oli.
Opinnäytetyön pääasiallinen tekeminen rajoittui syksyn 2018 ja kevään 2019 väliselle ajalle. Tapaustutkimus toteutettiin vuodenvaihteessa 2018-2019.
Tutkimustuloksissa nousi esiin kolme pääkohtaa: ulkoistetun IT-etätuen heikko asiantuntemus, IT-ulkoistuksen palvelusopimuksen sisällön merkitys ulkoistetulle toiminnolle ja asiantuntijaorganisaation korkea vaatimustaso ja riippuvuus toimivasta IT-tuesta.
Johtopäätöksistä selviää, että ulkoistettuja toimintoja tulisi sisäistää takaisin, jotta IT-tuki pystyisi paremmin toimimaan yhteistyössä asiantuntijaorganisaation kanssa. Tällä olisi odotettavissa myös pidemmän ajan kulusäästöjä. Lisäksi muiden ulkoistettujen toimien palvelusopimuksien tulee olla luonteeltaan liiketoimintaa täsmällisemmin tukevia. Ketterillä kehitysmenetelmillä asiantuntijaorganisaatio pystyy yhdessä sisäisen IT-tuen kanssa oppimaan, lisäämään osaamistaan ja kehittämään toimintaa tehokkaammaksi ja samalla luomaan paremman asiakaskokemuksen.