Vankien näköistä viestintää: Kohderyhmä perehdytysvideon sisällöntuottajana
Karppinen, Krista (2019)
Karppinen, Krista
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255944
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe oli kohderyhmän osallistaminen perehdytysvideon sisällöntuotantoon. Opinnäytetyön kantavana ajatuksena oli Rikosseuraamuslaitoksen viestintäpäälliköltä saatu toive vankeusrangaistuksen alkamiseen liittyvästä ensikertalaisille vangeille suunnatusta perehdytysvideosta. Tutkimuksen lähtökohtana olivat Rikosseuraamuslaitoksen tarpeet, arvot ja strategia, mutta aihetta käsiteltiin vankien näkökulmasta.
Vankiryhmän kanssa järjestettiin kaksi tapaamiskertaa, joissa keskityttiin erilaisilla osallistavilla menetelmillä tutkimaan vankien omia kokemuksia vankeusrangaistuksen alkamiseen liittyvästä ajasta. Tavoitteena oli kerätä aineistoa myöhemmin toteutettavan perehdytysvideon sisällöntuotannon tueksi. Tavoitteena oli myös löytää eniten informaatiota tuottavat tiedonhankintamenetelmät.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla pyrittiin selvittämään vankeusrangaistuksen alkamiseen liittyviä laadullisia tekijöitä. Käytettäviä metodeja olivat toivelista-menetelmä, mielikuvaharjoitus, ryhmä- ja yksilöhaastattelu, tunnetehtävä sekä lappumenetelmä.
Tiedonhankintamenetelmät ja tapaamiskerrat tuottivat monipuolisesti materiaalia. Vangeilta saatiin selville runsaasti tietoa vankeusrangaistuksen alkamiseen liittyvästä ajanjaksosta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös vankien kohtaamista sekä innostamisen ja motivoinnin keinoja.
Saatua aineistoa pystyy hyödyntämään erityyppisten perehdytysvideoiden sisällöntuotannoissa. Opinnäytetyö voi hyödyttää vankien kanssa aineistonhakua tekeviä tahoja, Rikosseuraamuslaitoksen viestintää ja vangeille suunnattua viestintää laajemminkin.
Vankiryhmän kanssa järjestettiin kaksi tapaamiskertaa, joissa keskityttiin erilaisilla osallistavilla menetelmillä tutkimaan vankien omia kokemuksia vankeusrangaistuksen alkamiseen liittyvästä ajasta. Tavoitteena oli kerätä aineistoa myöhemmin toteutettavan perehdytysvideon sisällöntuotannon tueksi. Tavoitteena oli myös löytää eniten informaatiota tuottavat tiedonhankintamenetelmät.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla pyrittiin selvittämään vankeusrangaistuksen alkamiseen liittyviä laadullisia tekijöitä. Käytettäviä metodeja olivat toivelista-menetelmä, mielikuvaharjoitus, ryhmä- ja yksilöhaastattelu, tunnetehtävä sekä lappumenetelmä.
Tiedonhankintamenetelmät ja tapaamiskerrat tuottivat monipuolisesti materiaalia. Vangeilta saatiin selville runsaasti tietoa vankeusrangaistuksen alkamiseen liittyvästä ajanjaksosta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös vankien kohtaamista sekä innostamisen ja motivoinnin keinoja.
Saatua aineistoa pystyy hyödyntämään erityyppisten perehdytysvideoiden sisällöntuotannoissa. Opinnäytetyö voi hyödyttää vankien kanssa aineistonhakua tekeviä tahoja, Rikosseuraamuslaitoksen viestintää ja vangeille suunnattua viestintää laajemminkin.