Kantasuomalaisten innostaminen mukaan monikulttuuriseen vapaa-ajantoimintaan : Instagram-markkinoinnin hyödyntäminen kohderyhmän tavoittamisessa
Sagot, Asta (2019)
Sagot, Asta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245882
Tiivistelmä
Jatkuvasti kasvavan maahanmuuton seurauksena yhteiskunta muuttuu yhä monikulttuurisemmaksi. Sen myötä muuttuu myös suomalainen yhteiskunta, työelämä ja suomalaisuus. Ihmisiltä edellytetään taitoja kohdata ja ymmärtää eri kulttuureita, jotta yhteistyö ja yhdenvertaisuus yhteiskunnassa on mahdollista nyt ja tulevaisuudessa. Monikulttuurinen ymmärrys ei synny itsestään, vaan sen eteen on toimittava aktiivisesti. Kehittääkseen tätä ymmärrystä, nuoret aikuiset tarvitsevat turvallisen tilan kohdata eri kulttuuritaustaisia nuoria. Tämän opinnäytetyön tietoperustan ja tutkimustulosten perusteella Instagram-kuvanjakosovellus tarjoaa puitteet tällaiselle eri kulttuuritaustaisten nuorten aikuisten turvalliselle ensikohtaamiselle.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää minkälaiseen monikulttuuriseen vapaa-ajantoimintaan kantasuomalaiset nuoret aikuiset olisivat halukkaita osallistumaan ja minkälaisella markkinoinnilla heitä olisi mahdollista tavoittaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kasvattaa kantasuomalaisten nuorten aikuisten osallistujamäärää työn tilaajan, monikulttuurisen ja kansainvälisen StepEurope- nuorisojärjestön toiminnassa. Järjestön päätavoiteena on kahdensuuntaisen integraation edistäminen ja rasismin torjuminen. Kahdensuuntaisella integraatiolla tarkoitetaan maahanmuuttajan ja vastaanottavan yhteiskunnan keskinäisen vuorovaikutuksen ja sopeutumisen molemminsuuntaista prosessia.
Tilaajan mukaan yhdistyksen toimintaan osallistui opinnäytetyön aloitushetkellä valitettavan vähän kantasuomalaisia nuoria aikuisia, joiden osallistumista tilaaja piti oleellisena kahdensuuntaisen integraation synnyttämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusmetodien, katugallupin, benchmarkkauksen, aivoriihityöskentelyn ja asiantuntijahaastatteluiden pohjalta kävi ilmi, että järjestön toiminta vastaa jo nykyisellään hyvin kantasuomalaisten nuorten aikuisten mielenkiinnonkohteita sekä se, että järjestön kannattaa markkinoida toimintaansa siellä, missä nuoret ovat, eli esimerkiksi Instagramissa. Opinnäytetyön tietoperustasta käy ilmi, että Instagramissa syntyneet kohtaamiset johtavat usein myös kasvokkaisiin, tosielämän kohtaamisiin ja madaltavat tätä kautta kynnystä osallistua järjestön toimintaan, joka on tullut netin välityksellä tutuksi toimintaa esittelevien kuvien ja videoiden välityksellä.
Toimiva markkinointi edellyttää, opinnäytetyön tulosten mukaan yhdistykseltä, sen palvelun selkeää tuotteistamista sekä laadukkaan markkinointimateriaalin tuottamista ja säännöllistä jakamista Instagramiin. Näitä tehtäviä helpottamaan tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi tilaajalle suomenkielisen palveluesitte järjestön toiminnasta sen kantasuomalaiselle kohderyhmälle sekä “Yhdistyksen pikaopas Instagram-markkinointiin” –ohjelehtinen. Tuotoksena tilaaja sai lisäksi kehitysehdotuksia sekä kuva-, teksti- ja videosisältöä yhdistyksensä Instagram-tilille.
The subscriber of this thesis was an international and multicultural youth organization StepEurope. The objective was to explore how the organization could make more young Finnish adults participate in their sparetime program. Referring to this topic, it was also relevant to examine, what the best way of marketing would be to reach young Finnish adults.
The main objective of StepEurope is to promote the two-way integration among young adults. This means building up understanding and cooperation between different cultures and people from different backgrounds. In order to achieve this goal, it is essential that also young Finnish adults actively attend the activities of the organization.
The final product of this thesis is a short guide to Instagram marketing for the NGOs. The aim of the guide is to help organizations to make their marketing as effective as possible, saving as much time and money as possible by utilizing Instagram in their marketing. Additionally, the subscriber received some suggestions on how to develope their activities and also a few pictures, texts and videos to share on their Instagram account.
Interviews were conducted to uncover the tacit knowledge of the professionals and the true interests of the young adults conserning the topic.
The study started with a gallup poll on the local main street of Turku centrum. The aim of this poll was to discover what kind of multicultural sparetime programme young Finnish adults would find interesting.
The aim of the brainstorming session with 6 young Finnish adults was to find out what kind of marketing would be most effective in reaching young Finnish adults these days.
The benchmarking interview of Heidi Karvonen, the coordinator of the voluntary work of the Mannerheim League for Child Welfare, brought up information about what kind of established ways already exist to engage and involve native Finns in multicultural activities.
During the thesis process, it appeared that the way to promote the participation of young Finnish adults, would be to improve the organization’s marketing in social media. After this discovery, the focus of this thesis shifted onto Instagram marketing. Two professionals of this field, photographer Laura Poutanen and copywriter Jenni Mattila, shared their knowledge of Instagram marketing through semi-structued interviews. Also, Instagram marketing was now seen as part of the knowledge base of the thesis.
The results of the study pointed out following themes: how to reach the target group through directed marketing, through social media marketing, and through visual and audiovisual marketing.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää minkälaiseen monikulttuuriseen vapaa-ajantoimintaan kantasuomalaiset nuoret aikuiset olisivat halukkaita osallistumaan ja minkälaisella markkinoinnilla heitä olisi mahdollista tavoittaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kasvattaa kantasuomalaisten nuorten aikuisten osallistujamäärää työn tilaajan, monikulttuurisen ja kansainvälisen StepEurope- nuorisojärjestön toiminnassa. Järjestön päätavoiteena on kahdensuuntaisen integraation edistäminen ja rasismin torjuminen. Kahdensuuntaisella integraatiolla tarkoitetaan maahanmuuttajan ja vastaanottavan yhteiskunnan keskinäisen vuorovaikutuksen ja sopeutumisen molemminsuuntaista prosessia.
Tilaajan mukaan yhdistyksen toimintaan osallistui opinnäytetyön aloitushetkellä valitettavan vähän kantasuomalaisia nuoria aikuisia, joiden osallistumista tilaaja piti oleellisena kahdensuuntaisen integraation synnyttämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusmetodien, katugallupin, benchmarkkauksen, aivoriihityöskentelyn ja asiantuntijahaastatteluiden pohjalta kävi ilmi, että järjestön toiminta vastaa jo nykyisellään hyvin kantasuomalaisten nuorten aikuisten mielenkiinnonkohteita sekä se, että järjestön kannattaa markkinoida toimintaansa siellä, missä nuoret ovat, eli esimerkiksi Instagramissa. Opinnäytetyön tietoperustasta käy ilmi, että Instagramissa syntyneet kohtaamiset johtavat usein myös kasvokkaisiin, tosielämän kohtaamisiin ja madaltavat tätä kautta kynnystä osallistua järjestön toimintaan, joka on tullut netin välityksellä tutuksi toimintaa esittelevien kuvien ja videoiden välityksellä.
Toimiva markkinointi edellyttää, opinnäytetyön tulosten mukaan yhdistykseltä, sen palvelun selkeää tuotteistamista sekä laadukkaan markkinointimateriaalin tuottamista ja säännöllistä jakamista Instagramiin. Näitä tehtäviä helpottamaan tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi tilaajalle suomenkielisen palveluesitte järjestön toiminnasta sen kantasuomalaiselle kohderyhmälle sekä “Yhdistyksen pikaopas Instagram-markkinointiin” –ohjelehtinen. Tuotoksena tilaaja sai lisäksi kehitysehdotuksia sekä kuva-, teksti- ja videosisältöä yhdistyksensä Instagram-tilille.
The subscriber of this thesis was an international and multicultural youth organization StepEurope. The objective was to explore how the organization could make more young Finnish adults participate in their sparetime program. Referring to this topic, it was also relevant to examine, what the best way of marketing would be to reach young Finnish adults.
The main objective of StepEurope is to promote the two-way integration among young adults. This means building up understanding and cooperation between different cultures and people from different backgrounds. In order to achieve this goal, it is essential that also young Finnish adults actively attend the activities of the organization.
The final product of this thesis is a short guide to Instagram marketing for the NGOs. The aim of the guide is to help organizations to make their marketing as effective as possible, saving as much time and money as possible by utilizing Instagram in their marketing. Additionally, the subscriber received some suggestions on how to develope their activities and also a few pictures, texts and videos to share on their Instagram account.
Interviews were conducted to uncover the tacit knowledge of the professionals and the true interests of the young adults conserning the topic.
The study started with a gallup poll on the local main street of Turku centrum. The aim of this poll was to discover what kind of multicultural sparetime programme young Finnish adults would find interesting.
The aim of the brainstorming session with 6 young Finnish adults was to find out what kind of marketing would be most effective in reaching young Finnish adults these days.
The benchmarking interview of Heidi Karvonen, the coordinator of the voluntary work of the Mannerheim League for Child Welfare, brought up information about what kind of established ways already exist to engage and involve native Finns in multicultural activities.
During the thesis process, it appeared that the way to promote the participation of young Finnish adults, would be to improve the organization’s marketing in social media. After this discovery, the focus of this thesis shifted onto Instagram marketing. Two professionals of this field, photographer Laura Poutanen and copywriter Jenni Mattila, shared their knowledge of Instagram marketing through semi-structued interviews. Also, Instagram marketing was now seen as part of the knowledge base of the thesis.
The results of the study pointed out following themes: how to reach the target group through directed marketing, through social media marketing, and through visual and audiovisual marketing.