HumaKAS - joustokyvyn kasvualusta : Työväline elämäntilanteen selvittämiseen
Roine, Tuomas (2019)
Roine, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia HumaKAS-työvälineen toimintaa ja selvittää millaista materiaalia työvälineen loppukäyttäjät tarvitsevat. HumaKAS-työväline on väreihin ja tunnesanoihin perustuva itsereflektiota avustava menetelmä. Opinnäytetyössä huomio kiinnittyi erityisesti nuorten ja nuorisoalan työntekijöiden tarpeisiin työvälineen kehittämisprosessissa. Kehittämisprosessi opinnäytetyössä piti sisällään HumaKAS-työvälineelle tarvitun ohjemateriaalin kehittämisen, sekä tarkastelun siitä kuinka työväline soveltuu elämäntilanteen selvittämisen välineeksi erilasiten ryhmien ja yksilöiden kanssa työskenneltäessä. Elämäntilanteen selvittämiskeinojen tarve on noussut esille enenevässä määrin nuorten kanssa työskentelevien tahojen parissa. Tarve monikäyttöiselle välineille on noussut siis suoraan ammattialalta. HumaKAS pyrkii vastaamaan tähän esiin tulleeseen tarpeeseen kehittämällä asiakkaiden kohtaamiseen sellaista välinettä, jonka avulla voidaan vahvistaa heidän kokemustaan kuulluksi tulemisesta.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu, joka toimii valtakunnallisesti nuorisoalan kouluttajana, kehittäjänä sekä tutkimuksen edistäjänä. Ammattikorkeakoulun missioon kuuluu tajoamiensa koulutusalojen kehittämistoiminta. Opinnäytetyön aiheena oleva HumaKAStyöväline on kehitystyön tuotos, jota jatkokehitettiin opinnäytetyöprosessin avulla vastaamaan sille asetettuja tarpeita. Tilaajan tarpeena oli saada työvälineen käyttöä tukeva materiaali ja käsitys siitä onko välinettä mahdollista hyödyntää elämäntilanteen selvittämisessä. Työlleni asetettuihin tavoitteisiin vastatasin hyödyntäen sekä laadullisia että märällisiä tutkimusmenetelmiä, joita olivat benchmarking, kysely, haastattelut ja osallistuva havainnointi. Tutkimusmenetelmien lisäksi vastasin tutkimuskysymyksiin keräämäni lähdemateriaalin avulla. Työn tausta-aineistoksi valikoituivat ohjaajuuden eri osa-aluiden huomioimiseksi yleisen hyvinvointitutkimuksen teoriat ja eri tutkimusalojen näkökulmat nuorten hyvinvoinnin kokemiseen. Nämä aineistot sidoin yhteen yksilön subjektiivisen kokemusmaailmaan luovan prosessin ja henkilökohtaisen kokemustiedon visualisoinnin kanssa.
Kehittämistyön tulokseksi nuosi näkökulma HumaKAS-työvälineen hyödyntämiseen liittyvän materiaalin muodosta ja sisällöllisestä kokonaisuudesta. Tulosten mukaan ohjeistavan materiaalin tulee olla hyödynnettävissä sekä erilaisilla verkkolaitteilla että perinteisenä paperiversiona. Lisäksi sen tulee olla sisällöllisesti selkeästi jäsenneltyä ja käyttöönottoa on helpotettava esimerkkiharjoituksilla. Työn aikana selkeytyi, että HumaKAS-työvälinettä on mahdollista hyödyntää elämäntilanteen selvittämisen menetelmänä niin yksilö- kuin ryhmätyöskentelyssä. Kehittämistyö antoi nuorisotyötä tekeville tahoille uudenlaisen menetelmän elämäntilanteen selvittämiseen ja käyttöä kuvaavan esittelymateriaalin, joka mahdollistaa työvälineen levikin ammattialalla. Tämän lisäksi opinnäytetyö on jälleen yksi puheenvuoro elämäntilanteen selvittämisen tarpeelle.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu, joka toimii valtakunnallisesti nuorisoalan kouluttajana, kehittäjänä sekä tutkimuksen edistäjänä. Ammattikorkeakoulun missioon kuuluu tajoamiensa koulutusalojen kehittämistoiminta. Opinnäytetyön aiheena oleva HumaKAStyöväline on kehitystyön tuotos, jota jatkokehitettiin opinnäytetyöprosessin avulla vastaamaan sille asetettuja tarpeita. Tilaajan tarpeena oli saada työvälineen käyttöä tukeva materiaali ja käsitys siitä onko välinettä mahdollista hyödyntää elämäntilanteen selvittämisessä. Työlleni asetettuihin tavoitteisiin vastatasin hyödyntäen sekä laadullisia että märällisiä tutkimusmenetelmiä, joita olivat benchmarking, kysely, haastattelut ja osallistuva havainnointi. Tutkimusmenetelmien lisäksi vastasin tutkimuskysymyksiin keräämäni lähdemateriaalin avulla. Työn tausta-aineistoksi valikoituivat ohjaajuuden eri osa-aluiden huomioimiseksi yleisen hyvinvointitutkimuksen teoriat ja eri tutkimusalojen näkökulmat nuorten hyvinvoinnin kokemiseen. Nämä aineistot sidoin yhteen yksilön subjektiivisen kokemusmaailmaan luovan prosessin ja henkilökohtaisen kokemustiedon visualisoinnin kanssa.
Kehittämistyön tulokseksi nuosi näkökulma HumaKAS-työvälineen hyödyntämiseen liittyvän materiaalin muodosta ja sisällöllisestä kokonaisuudesta. Tulosten mukaan ohjeistavan materiaalin tulee olla hyödynnettävissä sekä erilaisilla verkkolaitteilla että perinteisenä paperiversiona. Lisäksi sen tulee olla sisällöllisesti selkeästi jäsenneltyä ja käyttöönottoa on helpotettava esimerkkiharjoituksilla. Työn aikana selkeytyi, että HumaKAS-työvälinettä on mahdollista hyödyntää elämäntilanteen selvittämisen menetelmänä niin yksilö- kuin ryhmätyöskentelyssä. Kehittämistyö antoi nuorisotyötä tekeville tahoille uudenlaisen menetelmän elämäntilanteen selvittämiseen ja käyttöä kuvaavan esittelymateriaalin, joka mahdollistaa työvälineen levikin ammattialalla. Tämän lisäksi opinnäytetyö on jälleen yksi puheenvuoro elämäntilanteen selvittämisen tarpeelle.